Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Společnost přestala mít důvod, proč žít. Shodili jsme Boha z trůnu a místo něj tam posadili moc, peníze, sex a jídlo, říká kněz Vácha

Marek Orko Vácha. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Marek Orko Vácha. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Nechci vykládat, co mají dělat Dominik Duka a Tomáš Halík, říká ke sporům mezi katolíky kněz Marek Orko Vácha, který propojuje duchovní a přírodovědný svět. V rozhovoru pro Deník N hovoří i o smyslu modliteb, dobrovolném celibátu či permanentní krizi církve.

Už před časem jste mi řekl, že Evropa hodila za hlavu svoje hodnoty. V jakém stavu je podle vás evropská společnost? Co jsme ztratili?

Jung říká, že když shodíte Boha z jeho piedestalu, na jeho místo přiletí běsi. A ti běsi opravdu přiletěli. Je to míněno tak, že když sesadíte Boha z jeho trůnu, neznamená to, že ten trůn shodíte taky. Ten trůn zůstává a něco jiného se na něj usadí.

Kdo nebo co dnes sedí na tom trůnu?

Myslím, že to vlastně ani moc nevíme. Starověký člověk říká, že bohové jsou to, co lidé uctívají. To je velmi moudré. Kdyby sem ten starověký člověk přišel a prošel se tady, řekl by, že pro nás jsou bohové moc, peníze, sex, dobré jídlo. A nemyslel by to jako metaforu. Bohové jsou opravdu to, co lidé uctívají. Ateista to má jednoduché. Ten řekne: „Není Bůh.“ Ale kdybych se zeptal: „Co tedy, chlapče, máš na tom nejposlednějším místě své duše, na tom piedestalu, který máš někde uvnitř sebe, o co bys určitě nechtěl přijít a co je pro tebe nejdůležitější v životě?“ Tohle je přece mnohem těžší otázka než říct, že není Boha.

Lidé se tedy nevzdálili Bohu, oni si ho změnili.

Myslím, že to ani nejde, vzdálit se Bohu. Evropa prostě jen neví, co teď vlastně má uctívat a k čemu se má vzpínat. Díky mé profesi se mi ty věci vzájemně propojují. Vezměte si, že v Nizozemsku se v současnosti provádí 18 eutanazií denně. Mám dojem, že společnost přestala mít důvod, proč žít. V Nizozemsku je návrh zákona, že pokud máte takzvaně zkompletovaný život, můžete přijít do nemocnice a speciální nová profese vám zaručí asistovanou sebevraždu. Už nemusíte mít diagnózu. Než být svědkem svého vlastního chátrání, radši jdete do nemocnice a tam už to ukončíte.

Udělá tohle věřící člověk?

Ne.

Vážně? Já teď totiž trochu váhám, co to vlastně znamená věřící člověk, když říkáte, jak si lidé proměnili Boha.

Věřící člověk, tedy myslím křesťan, má především představu, že svět má smysl. To znělo hrozně. Prostě že stojí za to být dobrý. A že všechno, co mě potkává, je škola, ve které se něco učím. A že do té školy patří třeba i to, že už jsem starý a něco mě bolí.

Když tohle říkáte někomu starému a nemocnému, neříkají vám ti lidé, že mluvíte o něčem, o čem nic nevíte?

Na tohle jsem velmi opatrný. Jasně, že nevím, o čem mluvím. Na druhé straně katoličtí kněží mají celibát. To je prostě rána, ze které každý den, každou minutu teče krev. Tím chci říct, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější