Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Fotky s Havlíčkem a boj o přízeň vlády. V Pardubickém kraji stavba dálnice zastiňuje i problémy ve zdravotnictví

Martin Netolický. Foto: ČTK
Martin Netolický. Foto: ČTK

Týden před volbami se jednalo o mimořádnou příležitost, jak oslovit poslední váhající voliče. V Pardubicích se konala Železniční konference, kterou moderoval a vedl Martin Kolovratník, poslanec za hnutí ANO a jeden z hlavních aspirantů na post krajského hejtmana na východě Čech. Na pódiu mu sekundoval ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček nebo šéf Českých drah Václav Nebeský, přímý přenos z konference pak přenášel například server iDnes.cz. Právě doprava je jedním z hlavních témat, které má z křesla sesadit současného hejtmana Martina Netolického (ČSSD).

Doprava je jedním z hlavních pardubických témat již dlouhé dekády, což připomíná také socha průkopníka železnice Jana Pernera přímo před místním nádražím, které patří mezi nejvýznamnější dopravní uzly v republice. Přes Pardubice jezdí vlaky do Ostravy i Brna, nádražní areál z roku 1958 rovněž slouží jako spojnice při cestách do Hradce Králové.

Přetížené železniční spojení, které by v budoucnu mohla doplnit vysokorychlostní trať, nicméně není tou největší bolestí, která v současnosti obyvatele kraje trápí. Mnohem větší emoce u místních vyvolává dálnice D35, která má sloužit jako spojnice mezi východními Čechami a Hanou. Očekává se také, že by D35 měla ulehčit přetížené dálnici D1.

Kdy tomu tak bude, je ale nejisté. „Po desítkách let debat se nyní konečně začaly stavět první dva úseky z Opatovic nad Labem do Ostrova u Vysokého Mýta. Byl jsem opakovaně ujištěn, že stavba patří mezi priority státu, který udělá maximum, aby nedocházelo ani k dílčím prodlevám,“ říká současný hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Od problémů s dálnicí D35 se přitom odvíjejí také další potíže, především žalostný stav silnic první třídy i cest nižších kategorií, které slouží jako náhrada chybějící dálnice. To potvrzuje Ředitelství silnic a dálnic, podle jehož odhadů by se na opravy silnic v kraji mělo vynaložit vůbec nejvíc peněz z celé republiky – více než 900 milionů korun. Pardubický kraj přitom zdaleka není největší, nemá proto ani nejrozsáhlejší síť státních a krajských silnic.

„Nechceme čekat, ale jet kupředu,“

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Krajské a senátní volby 2020

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější