Deník N

Jak začít cvičit, když jste léta nic nedělali? Nechtějte být modelkou z plakátu a pořiďte si obyčejné bavlněné triko, radí osobní trenér

"Na cvičení stačí bavlněné kraťasy, bavlněné tričko a jakékoliv tenisky. Nemusí to být žádný high-tech oblek," říká Marek Janda. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
„Na cvičení stačí bavlněné kraťasy, bavlněné tričko a jakékoliv tenisky. Nemusí to být žádný high-tech oblek,“ říká Marek Janda. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Je jedno, jestli budete cvičit ráno nebo večer, jestli máte funkční oblečení nebo obyčejné triko a tenisky, hlavně se hýbejte. A pokud jste léta necvičili, počítejte s tím, že to zpočátku bude bolet, říká osobní trenér Marek Janda.

Spousta lidí si do nového roku dává předsevzetí, že začnou cvičit a konečně se sebou „něco udělají“. Je to vůbec dobrý způsob, jak začít se sportem?

Člověk, který to dělá vyloženě jenom pro to, aby se dostal do formy po Vánocích nebo Silvestru, se na to vykašle po prvním měsíci nebo dvou. Ve většině případů to tak je. Člověk musí mít motivaci uvnitř, musí opravdu chtít, třeba dlouhodobě. Záleží hodně na tom, aby byl připravený a stanovil si to jako prioritu dostatečně vysokou. Všechno je otázka priorit, a pokud je cvičení iniciované jen tím, že člověk přes Vánoce přibral, většinou to nefunguje.

Pozorujete, že v lednu do posilovny najednou opravdu dorazí více lidí?

Není to až tak výrazné, ale určitě je to znát. První dva měsíce chodí najednou hodně lidí a pak to přestane. Pak zase začne druhá vlna dva měsíce před létem, jede ještě během léta a po něm je zase znát úbytek.

Když za vámi někdo přijde s tím, že chce cvičit, dokážete už od pohledu odhadnout, jestli u toho vydrží?

Většinou jo. Někdy se stane, že mě člověk překvapí, ale ve většině případů to poznáte už od začátku. Na lidech je hodně poznat, jestli opravdu chtějí, nebo to dělají jen pro to, že jim řekl partner, že už vypadají hrozně, tak ať padají do fitka.

Jak je jako trenér motivujete? Křičíte na ně nebo jim třeba slibujete, že budou štíhlejší?

U každého je to jinak a každý má podněty, na které reaguje. Nejsem člověk, který by si vzal toho nejlínějšího klienta na světě a začal ho bičovat. Někteří to dělají, ale kdybych si já zaplatil někoho, ať mě trénuje, a ten by na mě začal řvát, odejdu pryč.

Někdo to potřebuje víc, někdo méně, ale nejdůležitější je, jak člověk sám chce. Pokud se mu nechce a vidíte, že ho otravuje každý pohyb, který udělá, troufám si tvrdit, že to z něj nevybičujete, ani kdybyste nad ním stáli a mlátili do něj. Musí chtít.

Když lidé vidí pokrok, přirozeně je to baví. Proto jim měřím aktivity, počítám opakování a snažím se ukazovat, že se zlepšují. Jsou to čísla deset versus dvacet dřepů, výdrž v nějaké pozici třicet versus padesát vteřin. Malé pokroky jsou tam vždy a zaměřovat se na ně je strašně důležité.

Marek Janda

Je mu 27 let, pochází z Ostravy. Ke sportu se dostal přes atletiku a basketbal, který hrál závodně. V osmnácti však musel závodní kariéru přerušit kvůli zranění. Vystudoval sportovní gymnázium a fakultu tělovýchovy a sportu. Fitness se věnuje deset let, poslední čtyři pracuje jako osobní trenér v pražské posilovně Form Factory.

Pokud člověk cvičil naposledy na střední a od té doby byl maximálně v letě plavat a párkrát pokusně běhat, s čím je vůbec dobré začít?

Je to hrozně individuální a je důležité, aby měl člověk k aktivitě vztah. Za mně je nejlepší aktivitou posilovací trénink. Je spousta způsobů, jak se to dá udělat, ale cvičení s vlastní vahou nebo činkami a doplňkově na strojích je v poměru investovaného času a výsledku – ve spojení s dobrou stravou – nejefektivnější. Ať už je to hubnutí, tvarování a podobně.

Pokud ovšem k cvičení člověk nemá vztah, je zbytečné ho nutit. Jestli chce výsledky, musí u toho totiž vydržet. Nemůže si říct: teď budu tři měsíce cvičit, začnu vypadat líp a pak se na to vykašlu. Je to jako s prací. Pokud bude člověk chodit do práce tři měsíce, nemůže čekat, že z ní bude do konce života brát příjem.

Další podmínkou je, aby měl k cvičení dispozice a byl schopen ho dělat. Často se setkáte s tím, že lidem doporučují dřepy s činkou a „bench“. Jsou to strašně efektivní cvičení, ale většina lidí je není schopna udělat správně. Je to jako kdyby někomu, kdo neumí uplavat ani padesátku kraulem, doporučili, aby šel přeplavat kanál La Manche.

Dřep se dá zvorat?

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější