Nevylévejme s vaničkou nejzranitelnější děti. Vrátí se nám to i s úroky
Komentář Václava Zemana: Na nedávno zveřejněné návrhy ministerstva školství, kterými chce omezit podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, se snáší kritika ze všech stran. Pro to, jak zefektivnit společné vzdělávání, se totiž nabízejí jiné možnosti.
Vylít s vaničkou i dítě. Tento příměr se bohužel dost nabízí při pročítání návrhů ministerstva školství na změny ve vyhlášce, která upravuje společné vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných. Ve skutečnosti jde spíše o snahu vyfouknout kruh, který v posledních letech pomáhá těmto dětem držet se nad vodou – rozuměj v přirozeném prostředí mezi jejich vrstevníky, na běžných školách s potřebnou podporou.
Ministerstvo školství vložilo návrh novely do připomínkového řízení bez předchozích konzultací s odbornou veřejností. Odborníci působící ve vzdělávání, řada ředitelů, pedagogů, poradenských pracovníků i rodičů nad předloženými návrhy od první chvíle nevěřícně kroutili hlavou. Dočetli se, že už od počátku nového roku by například