„To už není náhoda.“ Druhá vlna připravila ANO o voliče, potvrdil další průzkum
Už dvě společnosti zkoumající politické preference voličů ukázaly na zřetelné oslabení hegemona politické scény, hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. Agentura STEM zjistila, že o nemálo voličů přišel ve druhém zářijovém týdnu, kdy rostly počty nakažených koronavirem.
Od května, kdy po první vlně koronaviru premiérovu hnutí hodlalo dát hlas 33,7 % voličů, spadla ve volebním modelu STEM síla ANO na nejnižší hodnotu od voleb v roce 2017 – činí 28,4 %.
Společnost vychází z dat získaných mezi 31. srpnem a 13. zářím, zachytává tedy i reakci dotázaných na nástup druhé vlny koronaviru. Podle ředitele STEM Martina Buchtíka bylo zřetelné, že podpora ANO byla ke konci sběru dat zřetelně slabší než na jeho začátku.
Kdo politiku příliš nesleduje, mohl by to zlehčovat jako závěry jedné agentury, nebýt nedělní prezentace volebního modelu společnosti Kantar. Podle ní podpora ANO za dva měsíce – tedy ještě rychleji – klesla o 4,5 procentního bodu na 27,5 %, přičemž Pirátům model přisoudil 19,5 % a ODS 15 %.
Pro čtení výzkumů platí, že pokud se na nějakém