Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Proč nedělat z YouTube démonické místo, ale zároveň si na něj dávat pozor

Youtuber PewDiePie jako první překonal v roce 2019 hranici sta milionů odběratelů. Foto: YouTube
Youtuber PewDiePie jako první překonal v roce 2019 hranici sta milionů odběratelů. Foto: YouTube

Starší část české společnosti se nejspíš teprve smiřuje s faktem, že je dnes možné vydělávat peníze youtuberstvím. Úskalí, která s sebou silný emocionální vztah k oblíbenému youtuberovi občas nese, mohou nezúčastněnému člověku připadat děsivá, zvrácená nebo dětinská. V principu ovšem nejde o nic nového. Téma těchto jednostranných vztahů totiž platformu YouTube přesahuje.

Český YouTube se v tomhle ohledu může jevit jako nevýznamný, a tím pádem neškodný rybníček, nicméně i my máme youtubery, kteří si na této platformě solidně vydělávají a často mají vliv na velmi mladé fanoušky. Anglicky mluvená videa se navíc pro mnohé teenagery stávají jedním z prvních zdrojů cizího jazyka. O jejich obsahu však často nemá rodina ani zbytek společnosti vůbec tušení.

Kamarádi?

„Osobní“ vztahy diváků k celebritám existují minimálně od vzniku televize, stejně jako snaha tyto jednostranné vztahy za účelem zisku budovat – především skrze zdání opravdovosti, lidskosti a blízkosti. YouTube tento jev pouze vyostřuje.

Na jeho „konzumaci“ není samo o sobě nic děsivého, nicméně

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější