Nová generace není hloupější, ale myslí v obrázcích. Vyhodit studenta už v USA skoro nejde, říká profesorka českého původu
Vendulka Kubálková před půlstoletím emigrovala z Československa, dnes na Univerzitě v Miami studenty mimo jiné upozorňuje na rozmach Číny. A snaží se je při tom nenudit. „Nemůžeme vyučovat informace stejně jako v době před internetem,“ říká v rozhovoru pro Deník N. Připravila proto sérii vzdělávacích videí uzpůsobených studentům digitálního věku.
V čem spočívá váš projekt vzdělávacích videí?
Je to zhruba stovka videí, která se snaží zábavnou a vizuální formou objasňovat jednotlivá, jinak velmi složitá témata, jež vyučuju ve svém oboru mezinárodních vztahů. Používám animace a místy i karikatury. Trvají různě dlouho, od pěti do patnácti minut, a každé má stejnou úvodní znělku. Tou je mimochodem úryvek ze Smetanovy Vltavy, což je takový můj nenápadný vlastenecký vklad vpašovaný do projektu.
V jednom videu je celá vaše hodina výuky?
Kdepak, jen část. Ale studenty to do tématu hravě vtáhne. Pokud je bude něco z videa zajímat dál, zjistí si o tom víc. Když ne, tak aspoň základní povědomí o tom problému už budou mít. Místo abych studenty posílala do knihovny studovat si fůru knih, jim tu informaci předám během několika minut díky tomu, že využiju vizuální doprovod. A protože svůj předmět přirozeně znám, vím, kde mohu použít nadsázku nebo zkratku. Důležité je, že jsou ta videa zábavná, interaktivní a živá.
Proč je právě to tak důležité?
Protože dneska už nemůžete stát před studenty a suše jim něco vyprávět. Mladí lidé současnosti jsou daleko vnímavější vůči vizuálnímu předávání informací a nevyužít toho je plýtvání jejich potenciálem. My zatím přednášíme úplně stejně jako před třiceti lety a nepřizpůsobili jsme se tomu, že ve světě nastala globalizace, všechno se zrychluje a informací je všude dost.
Přestali jsme potřebovat informace?
Naopak, ale přestali jsme potřebovat profesory, aby nám je diktovali. Každý člověk má telefon, a tím pádem všechny vědomosti v kapse. Univerzity a profesoři už tu nejsou od toho, aby studentům sdělili informace, ale aby je naučili rozumět světu a poznat, co je důležité a jak svět funguje. To je úplně jiný přístup ke vzdělávání, než bývala klasická nalejvárna. Mluvíme pořád dokola o tom, o čem bychom měli učit, ale zcela pomíjíme,