Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chlapi sobě. Česká média jsou dlouhodobě pod nadvládou mužů, jejich vliv nyní ještě roste

Redakce časopisu Hrot se představuje. Zdroj: Mediář, foto Tomáš Novák
Redakce časopisu Hrot se představuje. Zdroj: Mediář, foto Tomáš Novák

Komentář Josefa Chuchmy: Jsou-li média utvářející veřejné mínění ve věcech politiky a jiných společensky důležitých oblastí dlouhodobě a vychýleně formována jedním pohlavím, nemůže to nevytvářet vychýlený obraz o světě, o možnostech jak žít, jak přemýšlet, co dělat. Pohlaví a myšlení nejsou bez vzájemné závislosti.

Na zasedání Rady Českého rozhlasu, které se uskutečnilo koncem srpna, zhodnotil generální ředitel tohoto média René Zavoral dosavadní letošní práci instituce, v jejímž čele stojí. Oznámil mimo jiné, že do publicistických Názorů a argumentů na ČRo Plus bude přispívat víc žen – například Julie Hrstková, Veronika Lefrancois nebo Klára Vlasáková. Bylo tedy velmi načase, ale problém je širší i hlubší a zdaleka se netýká jen veřejnoprávního rádia.

Až na pár výjimek nešéfovala vlivnému českému médiu – vlivnému ve smyslu moderování veřejné debaty o směřování společnosti – v polistopadovém období žena: České televizi, MF Dnes (tu vedla od ledna 2014 Sabina Slonková, ale po půl roce odešla), Lidovým novinám, Hospodářským novinám, Právu, Respektu, Reflexu, Týdnu, ekonomickým týdeníkům (s výjimkou Ekonomu, kterému šéfovala Eva Hanáková). Další výjimku představuje několik let v Českém rozhlase, kde Hana Hikelová nejdříve působila jako šéfredaktorka zpravodajství Rádia Česko a do roku 2012 byla ředitelkou všech zpravodajských stanic ČRo.

Žena se ve vydavatelství takových médií sem tam vypracuje do vysoké manažerské pozice, z níž však jen velmi zprostředkovaně může ovlivnit, o čem se každodenně píše, co a jak se komentuje. Pravda, jeden čas působila na postu programové ředitelky a výkonné ředitelky TV Nova Libuše Šmuclerová, která nyní spoluřídí vydavatelskou firmu Czech News Center; to je však výjimka.

V zahraničí přitom ženy řídí či řídily takové tituly jako Guardian, Financial Times, Sunday Times či National Geographic.

Ženy nevedou ani nedozírají

Buď v reakci na oligarchizaci tuzemských médií, anebo proto, že určité okruhy novinářů seznaly, že chtějí produkovat své vlastní médium a mít vliv, vzniklo v posledních letech několik titulů. Echo 24, Forum 24, Info.cz, Seznam Zprávy, Reportér, Deník N, Hrot. Minimálně první tři se profilují jako média názorová, vlivová a silně politicky zaměřená – a silně v nich převažují názory a zaměření mužů.

Impulzem, respektive „poslední kapkou“ k napsání tohoto textu byla fotografie

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější