1212, nebo 1221? Změna covidové linky mate volající, ti navíc zaplatí. Hygiena nevyužila už zavedený systém
Projekt Chytré karantény čelí další kritice poté, co se ukázalo, že nová covidová linka 1221 je zpoplatněná. Navíc se číslo nápadně podobá „jarní“ covidové lince 1212. Ta dosud funguje také a podle společnosti, která zabezpečuje její provoz, ji mohlo ministerstvo zdravotnictví využít. Ministerstvo kritiku odmítá, podle jeho mluvčí nová linka funguje bez problémů.
V úterý zvedli operátoři centrální covidové linky hygieniků na čísle 1221 telefon celkem 861krát. „Protelefonovali 2684 minut. Průměrná délka hovoru byla 3,1 minuty a volající čekali na operátora v průměru 30 vteřin,“ uvedl twitterový účet Chytré karantény.
Data. Včera zvedli operátoři centrální linky hygieny 1221 celkem 861 telefonů. A protelefonovali 2 684 minut. Průměrná délka hovoru byla 3,1 minuty a volající čekali na operátora v průměru 30 vteřin.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) September 8, 2020
Systém nicméně na internetu čelí kritice, že vůbec chytrý není. Češi totiž na jaře měli k dispozici velmi podobně očíslovanou linku – 1212 –, která byla bezplatná. Jak uvedla ČT, nová linka hygieniků je placená, přičemž v jednom z dokumentů ministerstva zdravotnictví se píše, že je zdarma.
Změnu čísla kritizují odborníci na IT, kteří se na jaře podíleli na vybudování call centra s původním číslem 1212.
„Běžný občan si myslí, že došlo jen k chybě v zápisu čísla. Volají na linku 1212, kterou mají již zažitou. Jak slyšíme od volajících, často si myslí, že se jen média a ministerstvo spletly a čísla omylem přehodily,“ řekl Deníku N Jan Kysela ze společnosti Mluvii, která patří pod operátora O2 a na jaře se podílela na vybudování call centra.
Ministerstvo zdravotnictví kritiku odmítá. „Formát čísla byl zvolen tak, aby bylo krátké a jednoduše zapamatovatelné. Ministerstvo