Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zemřel Jiří Menzel, laskavý filmař s klikou

Jiří Menzel na festivalu Berlinale v roce 2007, kde byl uveden jeho film Obsluhoval jsem anglického krále. Foto: Hermann J. Knippertz, ČT/AP
Jiří Menzel na festivalu Berlinale v roce 2007, kde byl uveden jeho film Obsluhoval jsem anglického krále. Foto: Hermann J. Knippertz, ČT/AP

S režisérem Jiřím Menzelem (82) odešla další osobnost československého filmového zázraku 60. let. Držitel Oscara za film Ostře sledované vlaky proslul hlavně laskavými adaptacemi textů Bohumila Hrabala.

Nebylo mu ještě ani třicet a neměl za sebou žádný celovečerní film, když podle Hrabalovy předlohy natočil Ostře sledované vlaky (1966) – snímek, který poprvé na celosvětové úrovni představil československou novou vlnu. Do neformálního uskupení absolventů pražské FAMU vedle Jiřího Menzela patřili Miloš Forman, Ivan Passer, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Němec a další.

Menzel byl v této vlně nejmladší. Ve svém díle si uchovával schopnost až dětsky čistého a jednoduchého vidění světa, nezatíženého sociální kritikou, komplikovanými jinotaji, morálními dilematy a dalšími motivy přítomnými ve filmech svých generačních souputníků.

Jiří Menzel se narodil 23. února 1938 v Praze, jeho otcem byl překladatel a spisovatel dětských knih Josef Menzel, mimo jiné autor oblíbené série o Míšovi Kuličkovi. Na FAMU filmař studoval pod vedením režiséra Otakara Vávry, na kterého stejně jako spolužáci nedal dopustit a omlouval i jeho prorežimní kusy. „Vávra sice občas neudělal moc slušný film, ale natočil jich tolik dobrých, že si ho musíme vážit. A hlavně si nedovedu představit lepšího kantora na film. To neříkám jenom já nebo Chytilová, to říká třeba i Kusturica,“ řekl v roce 2006 pro časopis Time In.

Katedru režie absolvoval krátkometrážním snímkem Umřel nám pan Foerster (1963), jehož ospalá atmosféra, jemná ironie a spojení odpolední idyly se smrtí předznamenaly Menzelovu spjatost s texty Bohumila Hrabala. Ostatně, režisérova povídka v novovlnném generačním manifestu, hrabalovském povídkovém filmu Perličky na dně (1965), měla podobný námět: Smrt pana Baltazara je poetickým líčením okolností tragické nehody na motocyklové Velké ceně Československa.

To laskavé z Hrabala

Menzel nikdy nevyvracel tvrzení, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Nekrolog

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější