Facebook před finišem americké kampaně zruší politickou reklamu, hlavní problém tím podle experta nevyřeší
Společnost Facebook oznámila, že těsně před americkými prezidentskými volbami stopne možnost zadávání politické reklamy. Jde o výraznou změnu v přístupu této sociální sítě, která k podobnému kroku dosud odmítala přistoupit. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg tvrdil, že by to mohlo omezit volnou politickou soutěž a možnost svobodného vyjádření prezidentských kandidátů.
„V závěrečném týdnu kampaně budeme blokovat novou politickou reklamu,“ oznámil Mark Zuckerberg. „V týdnu před volbami nebudeme novou reklamu přijímat. Zadavatelé budou moci pokračovat v propagaci prostřednictvím reklamy, kterou spustí déle než týden před volbami, a to včetně cílení reklamy,“ sdělil šéf Facebooku.
Všechny reklamy podle něj budou okamžitě publikovány v přehledu zadané inzerce, aby kdokoli včetně médií a factcheckerů měl možnost je zkoumat. Zuckerberg prý obecně věří tomu, že receptem proti závadným projevům je spíše větší volnost projevu, nicméně v závěrečném volebním týdnu už nebude pro relevantní posouzení nových tvrzení prostor.
Rozhodnutí Facebooku přichází v době, kdy je síť pod palbou kritiky stran šíření nenávistných projevů a také dezinformací. Například v souvislosti s násilnými událostmi, se kterými se Spojené státy v poslední době potýkají, byl zaznamenán případ, kdy Facebook nereagoval na projevy vyzývající právě i k násilí. Konkrétně nestáhl profil domobrany ve Wisconsinu s upozorněním na akci vyzývající ozbrojené spoluobčany k ochraně životů a majetku.
Podle amerikanisty a bývalého digitálního koordinátora České republiky Ondřeje Malého je rozhodnutí společnosti o zaražení reklamy týden před volbami pozitivním krokem. „Je potřeba si ale uvědomit, že zásadním problémem je