Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Facebook před finišem americké kampaně zruší politickou reklamu, hlavní problém tím podle experta nevyřeší

Výraz „sociální síť“ zakrývá přísnou hierarchii, kterou tvoří úzké vedení v čele se Zuckerbergem, jež má k dispozici kolosální množství citlivých dat. Foto: Anthony Quintano
Výraz „sociální síť“ zakrývá přísnou hierarchii, kterou tvoří úzké vedení v čele se Zuckerbergem, jež má k dispozici kolosální množství citlivých dat. Foto: Anthony Quintano

Společnost Facebook oznámila, že těsně před americkými prezidentskými volbami stopne možnost zadávání politické reklamy. Jde o výraznou změnu v přístupu této sociální sítě, která k podobnému kroku dosud odmítala přistoupit. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg tvrdil, že by to mohlo omezit volnou politickou soutěž a možnost svobodného vyjádření prezidentských kandidátů.

„V závěrečném týdnu kampaně budeme blokovat novou politickou reklamu,“ oznámil Mark Zuckerberg. „V týdnu před volbami nebudeme novou reklamu přijímat. Zadavatelé budou moci pokračovat v propagaci prostřednictvím reklamy, kterou spustí déle než týden před volbami, a to včetně cílení reklamy,“ sdělil šéf Facebooku.

Všechny reklamy podle něj budou okamžitě publikovány v přehledu zadané inzerce, aby kdokoli včetně médií a factcheckerů měl možnost je zkoumat. Zuckerberg prý obecně věří tomu, že receptem proti závadným projevům je spíše větší volnost projevu, nicméně v závěrečném volebním týdnu už nebude pro relevantní posouzení nových tvrzení prostor.

Rozhodnutí Facebooku přichází v době, kdy je síť pod palbou kritiky stran šíření nenávistných projevů a také dezinformací. Například v souvislosti s násilnými událostmi, se kterými se Spojené státy v poslední době potýkají, byl zaznamenán případ, kdy Facebook nereagoval na projevy vyzývající právě i k násilí. Konkrétně nestáhl profil domobrany ve Wisconsinu s upozorněním na akci vyzývající ozbrojené spoluobčany k ochraně životů a majetku.

Podle amerikanisty a bývalého digitálního koordinátora České republiky Ondřeje Malého je rozhodnutí společnosti o zaražení reklamy týden před volbami pozitivním krokem. „Je potřeba si ale uvědomit, že zásadním problémem je

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Americké volby

Sociální sítě

USA

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější