Daňové přiznání za vás předvyplní stát. Portál občana vylepšíme, slibuje šéf pro digitalizaci úřadů
Od poloviny roku funguje Portál občana, jímž by lidé měli snadněji komunikovat s úřady prostřednictvím internetu. O novinku je však zatím malý zájem, také její možnosti jsou zatím omezené. O tom, proč digitalizace veřejné správy nepostupuje rychleji a jaké jsou nejbližší plány, mluví v rozhovoru pro Deník N Vladimír Dzurilla, zmocněnec pro IT a digitalizaci. Vláda ho jmenovala v polovině února s cílem, aby lidé a firmy mohli komunikovat s úřady bez osobní návštěvy, a Česko se tak posunulo do 21. století.
V roce 2018 jste spustili Portál občana. Byl podle vás uplynulý rok z pohledu e-governmentu takovou revolucí, jako když stát spustil v roce 2009 datové schránky?
Spuštěním Portálu občana začala obdobná revoluce, jako bylo dříve nasazení datových schránek, portál však ještě nedosáhl svého potenciálu. Služby budou přibývat a jeho význam poroste.
Ke komunikaci se státem slouží i nový druh občanského průkazu s čipem. Ten si už vyzvedlo přes půl milionů lidí, ale čip si aktivovala zhruba třetina. Není to málo?
Určitě je to málo. Nový občanský průkaz je však jenom jednou z možností, jak ke službám státu přistupovat. Do Portálu občana se dá přihlásit i přes datovou schránku a nebo vyžádáním si jednorázového jména a hesla. Přibudou také další možnost přihlášení; dnes nejvíc usilujeme o přihlášení přes bankovní identitu – přihlašovací údaje do internet bankingu budou využitelné také pro portál občana a další služby státu.
Do konce listopadu se zaregistrovalo přímo do Portálu občana něco málo přes osm tisíc lidí. Přitom máme už přes půl milionu vydaných občanek, které mohou sloužit k přihlášení. Jde to i přes 800 tisíc datových schránek. Není ten počet registrací malý?
Je to hrozně malé číslo. Tady se ukazuje, jak vláda potřebuje informovat občany, co je připraveno, k čemu ta věc slouží a k čemu teď mají přístup. Měla by se udělat kampaň a především se musí o nabídce elektronických služeb mluvit na úřadech. Bylo by super, kdyby někdo přišel na poštu, ptal se na počet řidičských bodů a člověk za přepážkou ho upozornil, že si to může jednoduše zjistit na Portálu občana, aniž by musel na poštu chodit. Příští rok to chceme opravdu rozjet. Ani šéfové malých a středních firem o portálu mnoho netuší.
Portál bude zajímavější a nabude na významu s tím, jak v něm budou přibývat další služby. Třeba možnost vyřešit přes internet všechny náležitosti, které souvisejí s určitou životní událostí – například narození dítěte.
Problém není jen v osvětě občanů, ale i úředníků. Mají například k dispozici elektronické podpisy, přesto někteří úředníci stejně dokument vytisknou, podepíšou a pak znovu naskenují. Jak je donutit, aby používali elektronickou komunikaci?
I úředníky musíme vzdělávat a ukázat jim, jaké mají k dispozici nástroje. Určitě na všech poštách a Czech Pointech nedokáží lidem vysvětlit, k čemu je dobrá nová občanka. A přitom by bylo nejlepší, kdyby všichni dokázali lidem poradit a navést je na online služby.
Možná se zeptám hloupě, ale… Kdy mi bude stačit jen jeden portál a nebudu muset osobně chodit na úřady?
Připravujeme