Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Automobilky dál čekají na vládní opatření. Zaměstnance ale shánějí v Boleslavi i Kolíně

Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Zavřené brány výrobních závodů i dveře autosalonů, tisíce pracovníků doma za zlomek mzdy. Takový byl dubnový pohled na český automobilový průmysl, který se vlivem koronavirové epidemie prakticky zastavil, což ohrozilo výsledek české ekonomiky jako celku. Lék měla hledat zvláštní pracovní skupina, kromě mimořádných odpisů ale zatím s žádnými opatřeními nepřišla. Jak ale naznačil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), situace se ještě může změnit.

Téměř o 89 procent se v Česku v průběhu dubna meziročně propadla výroba aut, za prvních pět měsíců pak pokles dosáhl téměř 36 procent. „Pomoc automobilovému průmyslu řešíme, pracuje na tom speciální tým,“ řekla na začátku letních prázdnin Deníku N ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Vláda výrobu aut jako svoji prioritu zmiňuje dlouhodobě, řešila ji souběžně s pomocí pro leteckou společnost Smartwings, v jejíž prospěch stát nakonec podmínky upravil.

„Výsledkem jednání mezi ministerstvem financí, ministerstvem průmyslu a obchodu a odbornou veřejností v čele se Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou je mimo jiné dočasné znovuzavedení mimořádných odpisů vybraného hmotného majetku zařazeného ve druhé odpisové skupině,“ sdělil nyní na dotaz Deníku N mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss. Místo pěti let budou moci firmy majetek odepsat v průběhu následujících dvou let.

Návrh na zrychlení odpisů vznikl na půdě ministerstva průmyslu a má firmy vybídnout k investicím do provozu. Resort Aleny Schillerové proto doufá, že se podnikatelé rozhodnou pro nákup nových aut. Firemní klienti v Česku dlouhodobě nakupují asi tři čtvrtiny nových aut, dočkali by se tak obdobného modelu jako v krizových letech 2009 a 2010.

Další konkrétní

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Koronavirus

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější