Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nanoroušky jsou jen marketing, tvrdí obchodní inspekce. Pod mikroskopem jsou vlákna vidět, oponují výrobci

Šití nanoroušek v improvizované šicí dílně. Foto: Technická univerzita v Liberci
Šití nanoroušek v improvizované šicí dílně. Foto: Technická univerzita v Liberci

Nanoroušky mají podle svých výrobců chránit před nákazou lépe než běžné jednorázové ústenky. Také proto jsou produkty s nanovlákny řádově dražší. Česká obchodní inspekce ale tvrdí, že označení „nano“ je pouze marketingovým nástrojem pro zvýšení prodejů. Úřad upozorňuje, že zákonná definice takového výrobku neexistuje. Firmy, které nanovlákenné pomůcky vyrábějí, ale poukazují na to, že přítomnost vláken je možné zjistit pod speciálním mikroskopem.

Zatímco běžná rouška pomáhá zabránit, aby člověk nenakazil druhé, nanorouška jej ochrání před nákazou od jiných lidí, tvrdí jejich výrobci. Tyto pomůcky jsou podle nich podobně účinné jako respirátory.

„Obvyklé zdravotnické roušky mají zpravidla strukturu tří netkaných textilií. Oproti tomu nanovlákenné roušky obsahují vedle netkaných textilií především velice účinnou vrstvu nanovlákenné membrány, která je přibližně stokrát hustší než netkané textilie. Díky tomu nanovlákenné roušky s mnohem větší spolehlivostí zachytávají bakterie i viry,“ říká Pavel Malúš z vedení Asociace nanotechnologického průmyslu ČR, která sdružuje velké výrobce těchto materiálů.

Klasické roušky podle něj nedokážou tak dobře

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Covid-19

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější