Překřikování a znetvořená komunikace místo debaty. Společnost rozkládají kulturní války živené sociálními sítěmi
Glosa Kateřiny Kňapové: Co je snazší – pohádat se o reklamě na auto, nebo vést debatu o efektivnějším nastavení daní? Samozřejmě to první. Kulturní války o zástupná témata, často živené na sociálních sítích, rozmělňují debatu o tom, co je důležité, ale také vytvářejí čím dál hlubší příkopy mezi těmi, kteří by se klidně mohli shodnout, i když třeba na jiném tématu.
Není to zase tak dávno, co by tahle mezinárodní smlouva nevzbudila v podstatě žádnou pozornost – násilí na ženách a domácí násilí je přece něco, co v naší společnosti, respektive žádné civilizované společnosti nechceme, a je tedy žádoucí proti tomu bojovat.
Jenže doba se posunula, a tak jsme místo racionální debaty o tom, jak co nejlépe řešit situaci těch, kterým má Istanbulská úmluva pomoct, zabředli do překřikované o „genderovou ideologii“. Je to jen jeden z mnoha příkladů toho, jak veřejnou debatu rozmělňují a polarizují takzvané kulturní války.
Válka proti genderu na vlnách dezinformačních webů
Dezinformační weby, kterých je v Česku taky docela slušné množství, rámují