Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Umělci v Rudolfinu zkusili odpojit stroje a napojit se na okolí

Duo Unconductive Trash před svým dílem. Foto: Galerie Rudolfinum.
Duo Unconductive Trash před svým dílem. Foto: Galerie Rudolfinum.

Různá opatření vedoucí k redukci emisí CO2 a spotřebě obecně se dříve či později dotknou všech oblastí života. I kultura a umění se tak mohou začít zamýšlet nad tím, kde je možné ušetřit, a co jsou už naopak nezbytné základy, bez nichž bude provoz složitější. Výzvy se nyní chopila i Galerie Rudolfinum.

Vloni byla výstava finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého, toho času hostujících v Moravské galerii v Brně, poháněna výhradně elektřinou ze solárních panelů umístěných v blízkosti budovy, což s sebou přineslo pro všechny zúčastněné mnoho výzev a překážek. Aktuální výstava v pražské Galerii Rudolfinum se pokusila vzít environmentální problém vážně a tématem se tak stalo „unplugged“ neboli odpojení. Výzva vystavujícím tak zněla vytvořit dílo „bez elektřiny, bez strojů, bez zbytečných transportů materiálu“. Každý zareagoval jinak, a přece všichni uposlechli a pokusili se daná omezení dodržet: úspěch projektu je nicméně dán i výběrem umělkyň a umělců, jimž je takové uvažování dlouhodobě vlastní.

Kurátor výstavy David Korecký oslovil osm vystavujících (jednotlivců i dvojic). Korecký se zároveň rozhodl představit skladatele a umělce Johna Cage. Ten se totiž již v 60. letech vyjadřoval kriticky ke způsobu, jakým západní civilizace požírá sebe samu a spolu s tím i zdroje pro zbytek světa. Obrátil proto svou pozornost na východ a studoval buddhismus a východní filozofii. Korecký proto vystavil

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější