Taylor Swiftová v karanténě vypilovala excelentní a velmi autentické album
Novince Folklore zpěvačky Taylor Swiftové nepředcházelo obvyklé několikaměsíční mediální hřmění. Její vydání oznámila americká hvězda pouhých šestnáct hodin předem a zdaleka to není jediná změna, která posluchače v souvislosti s Folklore překvapí.
V pilotním klipu Cardigan sedí Taylor za klavírem a ve spojení s nápaditým vizuálem a mnoha textovými a obrazovými odkazy je zřejmé, že country, přímočarý taneční pop i nedávné inspirace současnou urban music zůstaly tentokráte v pozadí.
Nad první velkou deskou velkého jména napsanou během karanténní izolace lze vést mnoho polemik. Například nad tím, zda je vlaštovkou nového směřování interpretky, nebo jen jednorázovou odbočkou, anebo co vše z toho, co album a jeho vydání provází, je jen obratný marketing. Utápět se v debatách o kvalitě materiálu ale není namístě: novinka je zpěvaččinou dosud nejsilnější nahrávkou.
V americkém prostředí je to příběh již dávno klasický. Hvězdu country (ideálně dospívající) si vyhlédnou producenti a s její asistencí z ní vyrobí ikonu středního proudu. Ani český posluchač nemohl v minulosti uniknout vypalovačkám Shanii Twainové, jíž změna publika pomohla akcelerovat již tak úctyhodnou kariéru. Pro Taylor Swiftovou (*1989) byl podobný přestup do čistě popových vod čtvrtým albem 1989 (vyšlo v roce 2014) jen dalším krokem na úspěšné dráze, na niž vstoupila bezejmenným debutem v pouhých šestnácti letech.
Ikona americké pravice
V době vydání 1989 se zpěvačka v médiích začala objevovat i z jiných důvodů. Díky kombinaci tradiční hudby amerického kontinentu, vzhledu („árijská bohyně“), starších, často z kontextu vytržených prohlášení a cílevědomosti jako vystřižené ze (sebe)budovatelských příruček amerického snu se stala jedním z idolů americké alternativní pravice. Jak se později ukázalo,
Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.