„Aby to OMYLEM nezapadlo.“ EU nasadila ironii, Babišova bobříka mlčení o příspěvcích na české stavby ale neprolomila
Z jednotlivých případů se stává nápadný trend – když se premiér Babiš a jeho ministři chlubí na sociálních sítích stavebními projekty, prakticky nikdy se nezmiňují o tom, že na ně významně přispěla EU. Její zastoupení v ČR příspěvky pravidelně sdílí s doplněnou informací o podílu evropských fondů, a občas i s jízlivou poznámkou. Vláda odmítá, že by o evropských penězích mlčela záměrně. Vysvětluje to tím, že na Twitteru na to není prostor.
„Nádherný Negrelliho viadukt. Rekonstrukce za skoro dvě miliardy,“ rozplýval se letos v květnu na Twitteru Andrej Babiš. Pochopitelně nechyběly fotky premiéra prohlížejícího si dokončenou stavbu v centru Prahy.
Co chybělo, byla zmínka, že zhruba polovinu sumy na opravu získalo Česko z evropských fondů. Stálé zastoupení Evropské komise v Česku tuto informaci v retweetu doplnilo.
A téměř miliarda z toho, konkrétně 990 milionů korun, šlo z evropských fondů! 👍🏼 https://t.co/1eMFjPD44r
— Evropská komise v ČR (@ZEK_Praha) May 29, 2020
Podobný model se v posledních měsících opakuje prakticky pokaždé, když se Babišova vláda čímkoliv dokončeným nebo úspěšně pokračujícím pochlubí. Hned v červnu například Babiš sdílel fotky z návštěvy úpravny vody Želivka, která prochází modernizací. „Impozantní projekt,“ přiblížil své dojmy premiér. Informaci, že „impozantní projekt“ z větší části platí EU, ale musela opět doplnit sama.
I tady šla převážná část peněz z EU: konkrétně 753 milionů korun z OP Životní prostředí. 🇪🇺👍
Viz: https://t.co/dtnHjso3V9 https://t.co/LxNozx1liq
— Evropská komise v ČR (@ZEK_Praha) June 17, 2020
Bobříka mlčení o evropských příspěvcích ale nedrží pouze premiér. Úplně stejným tichem je přechází také třeba ministr průmyslu a současně dopravy Karel Havlíček. Když se v červenci chlubil „inženýrským dílem nejvyšších parametrů“ – modernizací dvou úseků železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi –, neubránilo se tiskové oddělení českého zastoupení EK mírné jízlivosti. „Aby to náhodou OMYLEM nezapadlo – na oba projekty šly peníze i z EU, celkem 6,6 miliard korun,“ rýplo si do české vlády.
Aby to náhodou OMYLEM nezapadlo 😉 – na oba projekty šly peníze i z EU, celkem 6,6 miliard korun. Moderní železnice a udržitelná doprava jsou jednou ze současných evropských priorit. https://t.co/PUDwXbNdm8
— Evropská komise v ČR (@ZEK_Praha) July 17, 2020
Havlíček: Peníze jako peníze
Vláda odmítá, že by její členové podíl EU na financování zamlčovali schválně.
„Na tiskových brífincích nebo v komentářích pro média buď sám pan premiér