Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Aby to OMYLEM nezapadlo.“ EU nasadila ironii, Babišova bobříka mlčení o příspěvcích na české stavby ale neprolomila

Premiér Andrej Babiš s ministrem průmyslu a dopravy Karlem Havlíčkem se chlubí postupem výstavby obchvatu Slaného. Že na něj - a další projekty - přispěla EU, se followeři vládních sociálních sítí zpravidla nedoví. Foto: Twitterový účet Karla Havlíčka
Premiér Andrej Babiš s ministrem průmyslu a dopravy Karlem Havlíčkem se chlubí postupem výstavby obchvatu Slaného. Že na něj – a další projekty – přispěla EU, se followeři vládních sociálních sítí zpravidla nedoví. Foto: Twitterový účet Karla Havlíčka

Z jednotlivých případů se stává nápadný trend – když se premiér Babiš a jeho ministři chlubí na sociálních sítích stavebními projekty, prakticky nikdy se nezmiňují o tom, že na ně významně přispěla EU. Její zastoupení v ČR příspěvky pravidelně sdílí s doplněnou informací o podílu evropských fondů, a občas i s jízlivou poznámkou. Vláda odmítá, že by o evropských penězích mlčela záměrně. Vysvětluje to tím, že na Twitteru na to není prostor.

„Nádherný Negrelliho viadukt. Rekonstrukce za skoro dvě miliardy,“ rozplýval se letos v květnu na Twitteru Andrej Babiš. Pochopitelně nechyběly fotky premiéra prohlížejícího si dokončenou stavbu v centru Prahy.

Co chybělo, byla zmínka, že zhruba polovinu sumy na opravu získalo Česko z evropských fondů. Stálé zastoupení Evropské komise v Česku tuto informaci v retweetu doplnilo.

Podobný model se v posledních měsících opakuje prakticky pokaždé, když se Babišova vláda čímkoliv dokončeným nebo úspěšně pokračujícím pochlubí. Hned v červnu například Babiš sdílel fotky z návštěvy úpravny vody Želivka, která prochází modernizací. „Impozantní projekt,“ přiblížil své dojmy premiér. Informaci, že „impozantní projekt“ z větší části platí EU, ale musela opět doplnit sama.

Bobříka mlčení o evropských příspěvcích ale nedrží pouze premiér. Úplně stejným tichem je přechází také třeba ministr průmyslu a současně dopravy Karel Havlíček. Když se v červenci chlubil „inženýrským dílem nejvyšších parametrů“ – modernizací dvou úseků železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi –, neubránilo se tiskové oddělení českého zastoupení EK mírné jízlivosti. „Aby to náhodou OMYLEM nezapadlo – na oba projekty šly peníze i z EU, celkem 6,6 miliard korun,“ rýplo si do české vlády.

Havlíček: Peníze jako peníze

Vláda odmítá, že by její členové podíl EU na financování zamlčovali schválně.

„Na tiskových brífincích nebo v komentářích pro média buď sám pan premiér

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější