Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Přestat se hýbat je krok do rakve, klíčová je pravidelnost. Nárazové aktivity nejsou dobré, říká odbornice

Z hlediska komfortu a kvality života je alfou a omegou pravidelnost. Nárazové aktivity nejsou dobré, podotýká odbornice. Foto: Raoul Croes, Unsplash
Z hlediska komfortu a kvality života je alfou a omegou pravidelnost. Nárazové aktivity nejsou dobré, podotýká odbornice. Foto: Raoul Croes, Unsplash

Pravidelné sportování pomáhá lidem v pokročilejším věku udržet se v kondici i v kontaktu s vrstevníky, snižuje riziko pádů či oddaluje nemohoucnost. „Senior nebude cvičit proto, aby měl na břiše pekáč buchet, figuru do plavek nebo výkon jako ve dvaceti. Jeho hlavní motivací je zdravotní hledisko,“ říká Veronika Tirpáková z Centra aktivního stárnutí Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Komenského v Bratislavě.

Je vidět ve vyšším věku rozdíl mezi lidmi, kteří v mládí pravidelně sportovali, a těmi, kteří se téměř nehýbali?

I když v mládí sportujete, nelze „si nasportovat“ do zásoby a je naprosto v pořádku začít s pohybem v každém věku. U seniorů, kteří začnou s pohybovou aktivitou až ve vyšším věku a věnují se tomu poctivě, je na začátku evidentní prudké zlepšení. I to může být motivující.

Pokud se někdo i předtím hýbal a žil zdravě, nezaznamená po pár měsících až takový výrazný rozdíl, protože donekonečna se zlepšovat nedá. Ale dá se minimálně udržovat si takovou úroveň kondice, respektive fyzické zdatnosti, aby to ve vyšším věku nesklouzlo do nějakého zdravotního problému.

Z hlediska komfortu a kvality života je alfou a omegou pravidelnost. Nárazové aktivity nejsou dobré, vědecké studie dokazují, že v takových případech stoupá riziko například infarktu. Člověk, který na to není připraven pravidelnou fyzickou aktivitou, nemusí intenzivní zátěž zvládnout.

Takže pokoušet se hned po odchodu do důchodu zaběhnout maraton není dobrý nápad?

Podle mě ne. Je třeba dobře zvážit intenzitu a míru pohybové aktivity. I proto nejsem zastánkyní toho, když senioři cvičí bez dohledu trenérů. Někteří jdou nevědomky testovat své limity a v tomto věku to už opravdu nemusí dopadnout dobře. Mladý člověk se z toho ještě může vzpamatovat, možná bude mít jen namožené svaly, ale pro staršího člověka je to spojeno s velkým rizikem.

Je vůbec přirozené, aby například osmdesátník zaběhl maraton? Protože známe i takové případy.

Rozhodně na to člověk musí mít predispozice. Je úžasné, pokud mu to geny, organismus a fyzická kapacita dovolí, ale určitě toho není schopen každý. I proto ráda říkám: všeho s mírou.

Někteří ze seniorů, kteří navštěvují náš program Senior Fitnes, by také nejraději intenzivně cvičili každý den, jenže

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Sport

V tomto okamžiku nejčtenější