Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ve věci umění: Blízká i vzdálená setkání zvláštního druhu

Vít Havránek a Tereza Stejskalová, kteří stojí za kurátorským rámcem a přípravou celé akce, ukazují prostřednictvím výstavy na několika rovinách, jak složité a zároveň zajímavé současné umění je. Foto: Tereza Havlínková
Vít Havránek a Tereza Stejskalová, kteří stojí za kurátorským rámcem a přípravou celé akce, ukazují prostřednictvím výstavy na několika rovinách, jak složité a zároveň zajímavé současné umění je. Foto: Tereza Havlínková

Po sedmi letech otevřelo v Praze své brány bienále současného umění. Jenže to není totéž bienále, jež organizoval okruh kurátorek a kurátorů kolem časopisu Flash Art (organizovali Giancarlo Politti a Helena Kontová) a které ukončilo svou periodickou aktivitu šestým ročníkem v roce 2013. Bienále Ve věci umění, jež bylo zahájeno v minulém týdnu, je naopak zcela novou akcí s ambicí opakování v dvouletém cyklu, organizovanou týmem z české větve Tranzit.org.

Kdo si vzpomene na výstavy v galerii Tranzitdisplay, bude pro něj možná bienále menším překvapením než pro ty, kteří podzemní prostory galerie v Dittrichově ulici (patřící dnes galerii Display) nenavštívili. Ono překvapení bude spočívat především v tom, že bienále Ve věci umění nevystavuje navzdory své charakteristice pouze umění naší současnosti. Mezi díly, jež byla vytvořena přímo pro letošní výstavu, najdeme také umění neoavantgardy 60.–80. let a pár děl z doby postsocialistických divokých devadesátek. Balancování mezi komparací a kontextualizací pak činí vystavenou kombinaci starších a nových děl zajímavou podívanou. Zároveň je nutno dodat, že pro mnohé návštěvníky může výstava působit málo spektakulárně.

Zahájení bienále Ve věci umění. Foto: Tereza Havlínková

Podpora lokálních umělkyň a umělců

Vít Havránek a Tereza Stejskalová, kteří stojí za kurátorským rámcem a přípravou celé akce, ukazují prostřednictvím výstavy na několika rovinách, jak složité a zároveň zajímavé současné umění je.

V jedné z rovin najdeme snahu ukázat, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější