Creaks od Amanity vynikají silnou autorskou vizí, kterou Česko od her nečeká
Zítra vychází nová počítačová hra známého českého studia Amanita Design. Studio novým titulem potvrzuje své místo mezi nezávislou vývojářskou špičkou. Creaks přitom vznikla v zemi, která videohrám odpírá občanský průkaz.
Amanita Design je skvělým reprezentantem českého herního průmyslu. Jednak samozřejmě z toho důvodu, že jde o studio produkující hry ceněné i prodávané a patří k celosvětové špičce vývojářů nezávislých her. Jednak na něm ale také lze dobře ukázat tuzemské paradoxy.
Podle červnové studie Asociace českých herních vývojářů je domácí herní průmysl silnější než kdykoliv v minulosti. V letošním roce se očekává navýšení obratu na pět miliard korun, tedy desetiprocentní nárůst ve srovnání s loňskem a více než dvojnásobek oproti roku 2017. 110 herních studií u nás vytváří stovky pracovních pozic ročně, které ze 71 % obsazují Češi. A z naprosté většiny jde o české firmy, protože jen devět procent tvoří pobočky zahraničních společností.
Vedle chvályhodných čísel však sektor hlásí rovněž nedostatky v systematické podpoře státu, který si na rozdíl například od Polska neví s videohrami rady. Jsou u nás opomíjeným uměním, o němž jako by nepanovala shoda ani v tom, zda o umění jde. Třebaže podle dostupných dat dosahují v Česku herní společnosti více než trojnásobku obratu filmových produkcí, patřičná alternativa ke Státnímu fondu kinematografie neexistuje. Velké projekty typu historického RPG Kingdom Come: Deliverance se neobejdou bez investorů majetnosti Zdeňka Bakaly, případně se navíc uchylují i ke crowdfundingovým kampaním. 48 % českých herních společností je potom 100% financováno z vlastních zdrojů.
Hry ve stínu filmů
K takto finančně samostatným patří i Amanita. Společnost založená v roce 2003 kolem diplomové práce Jakuba Dvorského, dnes známé jako adventura jménem Samorost, má za sebou více než desítku her. Za ty posbírala mimo jiné čtyři ocenění v rámci nezávislých Independent Games Festival Awards i nominaci na „herní Oscary“ D.I.C.E. Awards. Odbyt jejich nejspíš nejznámější hry Machinarium pak přesáhl čtyři miliony prodaných kopií.
Navzdory tomu jako by nový titul od Amanity, hru se skřípavým názvem Creaks, vyhlíželo jen
Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.