Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Creaks od Amanity vynikají silnou autorskou vizí, kterou Česko od her nečeká

Hráč hledí na něco, čemu nejdřív vůbec nerozumí. Foto: Amanita Design
Hráč hledí na něco, čemu nejdřív vůbec nerozumí. Foto: Amanita Design

Zítra vychází nová počítačová hra známého českého studia Amanita Design. Studio novým titulem potvrzuje své místo mezi nezávislou vývojářskou špičkou. Creaks přitom vznikla v zemi, která videohrám odpírá občanský průkaz.

Amanita Design je skvělým reprezentantem českého herního průmyslu. Jednak samozřejmě z toho důvodu, že jde o studio produkující hry ceněné i prodávané a patří k celosvětové špičce vývojářů nezávislých her. Jednak na něm ale také lze dobře ukázat tuzemské paradoxy.

Podle červnové studie Asociace českých herních vývojářů je domácí herní průmysl silnější než kdykoliv v minulosti. V letošním roce se očekává navýšení obratu na pět miliard korun, tedy desetiprocentní nárůst ve srovnání s loňskem a více než dvojnásobek oproti roku 2017. 110 herních studií u nás vytváří stovky pracovních pozic ročně, které ze 71 % obsazují Češi. A z naprosté většiny jde o české firmy, protože jen devět procent tvoří pobočky zahraničních společností.

Vedle chvályhodných čísel však sektor hlásí rovněž nedostatky v systematické podpoře státu, který si na rozdíl například od Polska neví s videohrami rady. Jsou u nás opomíjeným uměním, o němž jako by nepanovala shoda ani v tom, zda o umění jde. Třebaže podle dostupných dat dosahují v Česku herní společnosti více než trojnásobku obratu filmových produkcí, patřičná alternativa ke Státnímu fondu kinematografie neexistuje. Velké projekty typu historického RPG Kingdom Come: Deliverance se neobejdou bez investorů majetnosti Zdeňka Bakaly, případně se navíc uchylují i ke crowdfundingovým kampaním. 48 % českých herních společností je potom 100% financováno z vlastních zdrojů.

Hry ve stínu filmů

K takto finančně samostatným patří i Amanita. Společnost založená v roce 2003 kolem diplomové práce Jakuba Dvorského, dnes známé jako adventura jménem Samorost, má za sebou více než desítku her. Za ty posbírala mimo jiné čtyři ocenění v rámci nezávislých Independent Games Festival Awards i nominaci na „herní Oscary“ D.I.C.E. Awards. Odbyt jejich nejspíš nejznámější hry Machinarium pak přesáhl čtyři miliony prodaných kopií.

Zšeřelé místnosti a spousta záhad. Foto: Amanita Design

Navzdory tomu jako by nový titul od Amanity, hru se skřípavým názvem Creaks, vyhlíželo jen

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější