Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Příběhy o vražedných vlacích neobstojí. Data ukazují, že mrtvých na kolejích nepřibývá

Úterní srážka vlaků u Českého Brodu. Foto: Správa železnic
Úterní srážka vlaků u Českého Brodu. Foto: Správa železnic

Začátek letních prázdnin přinesl na železnici sérii nehod. Podle veřejné debaty by se mohlo zdát, že cestování vlakem je nebezpečným hazardem. Data ale ukazují, že tragických událostí v Česku nepřibývá.

Série incidentů na českých železnicích z posledních dnů, mezi něž se bohužel zařadily i dvě tragické nehody s oběťmi na životech, otevřela debatu ohledně bezpečnosti na železnici. Tématu se unisono věnují české deníky na svých titulních stranách. Právo, Lidové noviny a také Deník N se zabývají problémem přetížení strojvedoucích, Mladá fronta DNES ze své titulky píše o „nebezpečných vlacích“.

Situace dostala i významný politický rozměr. Opozice kritizuje ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), že svou funkci nezvládá. Kromě tohoto resortu totiž šéfuje také ministerstvu průmyslu a obchodu, který se zabývá širokým spektrem témat od dostavby jádra přes telekomunikace až po obchodní politiku státu. Navrch Havlíček ve vládě zastává i post vicepremiéra pro ekonomiku.

Vláda Andreje Babiše (ANO) je kritizována, že dala železnice a bezpečnost ve vlacích na druhou kolej a vsadila na kupování si voličů prostřednictvím jízdného pro seniory zdarma, což daňové poplatníky stojí šest miliard korun ročně.

Byť má vláda samozřejmě za fungování veřejné dopravy politickou odpovědnost, data Drážní inspekce ukazují, že počet nehod se smrtelnými úrazy nebo zraněnými v letošním roce nijak dramaticky z minulých let nevybočil.

V první polovině roku podle dat Drážní inspekce zemřelo na českých železnicích 112 lidí, 106 bylo zraněno. Velkou část (v minulých letech šlo o více než třetinu případů) z těchto smutných čísel tvoří sebevraždy nebo pokusy o ně. Podobná čísla nabízí inspekce také pro předchozí roky.

Pokud bychom sledovali ještě delší časovou řadu, je možné nabídnout data Českého statistického úřadu. Ten sleduje údaje o nehodách na železnicích dlouhodobě. Podle jím publikovaných informací, které jsou aktuální k roku 2018 a ukazují tedy spíše pohled do minulosti, bylo v Česku nejvíce smrtelných nehod

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Ověřili jsme

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější