Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Neurochirurg radí, jak na bolest zad: Není důležité jak a kde, ale jak dlouho sedíte. Na cvičení má čas každý

Ilustrační foto: Adobe Stock
Ilustrační foto: Adobe Stock

Říká o sobě, že je tak trochu atypický neurochirurg. „Operace mě živí, ale své pacienty od nich odrazuji,“ vysvětluje Tomáš Sloboda z nemocnice v Ružomberku. Vyzývá k aktivnímu životnímu stylu a cvičení.

Když si někdo stěžuje na bolest v kříži, podvědomě mě napadne, že se musím natáhnout. Podle fyzioterapeuta Petra O’Sullivana však nemáme žádné důkazy, že by bolest způsobovalo špatné držení těla. Je mezi bolestí v kříži a „nesprávným“ držením těla přece jen nějaká souvislost?

Naši kliniku navštěvuje stále více mladých pacientů, kteří dlouho cestují a mají sedavá zaměstnání, v nichž tráví spoustu času za počítačem. Stěžují si na vážné bolesti, místy až chronické. Mají poruchu zakřivení, která nezpůsobuje bolest sama o sobě, ale patologicky zvyšuje zátěž například na meziobratlovou ploténku. Tím způsobené následné změny mohou vést k bolestivému syndromu.

Co z toho plyne?

Když si sednete, celou zátěž přenesete na hýždě a pánevní kosti. Ať chcete, nebo ne, po 30 až 45 minutách ztrácíte pozornost ohledně držení těla. Vaše svalstvo je ochablé a dostáváte se do předklonu, čímž vytváříte nadměrný tlak na meziobratlová skloubení.

Takže není důležité, jak sedím, ale jak dlouho sedím?

Přesně tak. Pacienti se mě často ptají, jakou židli si mají koupit nebo na jaký podsedák si mají sednout. Zdůrazňuji, že mnohem důležitější je alespoň jednou za hodinu vstát a projít se. Nejlepší je narovnat si hřbet a dopřát si pětiminutovou přestávku.

Někteří moji kolegové používají při práci s počítačem stolek ke stání. Co jim vzkážete?

Platí totéž jako při sezení – jde o to, jak dlouho stojíte. Obě tyto polohy ve srovnání s chůzí ztrojnásobují zátěž na páteř. Je pravda, že stání doporučuji o něco víc, protože jsme nuceni měnit polohu a máme větší rozsah pohybu. Ale klíčové je střídat to, protože statická zátěž je pro funkční jednotku páteře nejhorší.

Co si mám představit pod pojmem funkční jednotka?

Tvoří ji meziobratlová ploténka, přilehlý obratel nad a pod ploténkou, meziobratlové skloubení a příslušející měkké tkáně. A právě statická zátěž může poškodit jeden z komponentů této funkční jednotky, což způsobuje problémy.

Takže nejlepší je chvíli sedět, pak stát a mezitím se trochu projít a protáhnout se.

Přesně tak. Nejideálnější je střídat polohy, díky čemuž vzniká stimul na změnu napětí svalů.

Co třeba řidiči? Ti nemohou střídat polohy.

I jim doporučuji, aby alespoň

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější