Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Hledá se rozumbrada s názorem na cokoli. O žánru, v němž Leoš Mareš pohořel

Moderátor Steven Colbert a tehdy ještě prezidentský kandidát Donald Trump. Foto: Youtube
Moderátor Steven Colbert a tehdy ještě prezidentský kandidát Donald Trump. Foto: Youtube

Který televizní formát je spojený s dějinami mediálního průmyslu už desítky let? Možná na první dobrou řeknete, že zprávy nebo estrády. Ve Spojených státech před skoro sedmdesáti lety propojili výrazného moderátora, aktuální události a varieté do jednoho pořadu. Vznikla late night show, zábava křížená s publicistikou, o jejímž úspěchu rozhoduje to, jak přesvědčivý, pohotový a charismatický je moderátor. Témata, která otevírá, a způsob, jímž vede rozhovory s hosty, potom tvoří klíč k odlišení od konkurentů na jiných stanicích. Publikum očekává, že bude mít jasný názor, nebude se bát kontroverzních glos a vždy překvapí pointou nebo nečekanou vsuvkou v programu.

Pozdně večerní show, na které dře celý tým scenáristů a producentů, zkouší po vzoru amerických průkopníků nasazovat televize po celém světě. Ale často zjistí, že typické pojetí musí za oceánem sahat ke kompromisům. Ne všude totiž diváci chtějí sledovat rozumbradu s názorem na cokoliv. Dávají místo toho přednost milému povídání, u něhož si odpočinou. Jenže late night show by měla naopak provokovat, ne hladit po srsti.

Tento text je součástí letního seriálu Deníku N – Příběhy moderní novinařiny. Každý týden až do konce srpna vám v něm budeme představovat fenomény, osobnosti i nové metody v oboru, který je nám nejblíž.

V posledních čtyřech letech jsou ostrá stanoviska v late night show namířena především vůči politice Donalda Trumpa a jeho spolupracovníkům. Moderátor John Oliver ve své show na HBO zase pravidelně poukazuje na vady sociálního systému USA, nedostatky ve zdravotní péči, neférové prvky volebních pravidel nebo na policejní brutalitu.

Kritiky nejsou ušetřeni ani kolegové z mediální scény, typicky z konzervativní stanice Fox News, nebo sexuální predátoři z Hollywoodu. Moderátor Jimmy Kimmel podobně jako John Oliver plédoval za zavedení všeobecné zdravotní péče. Neustále se vrací také téma hromadného střílení, ať už ve školách, nebo na veřejných shromážděních.

V Česku je obtížně představitelné, že by zábavný pořad otevíral závažná témata tak, aby měl jasné stanovisko, ale přitom vycházel z důkladných rešerší a tradiční žurnalistické práce – late night show si proto k českým divákům hledala cestu celkem pracně.

K sérii textů o novinářských legendách pořádáme také soutěž o roční předplatné a knihy Deníku N. Na soutěžní otázky můžete odpovídat každý týden po vydání článku.

Na příkladu Leoše Mareše se v roce 2015 například potvrdilo, že známý vtipálek z rádia, který pohotově moderoval i televizní reality show, v tomhle formátu nemusí obstát. „První pravá late night show v České republice,“ jak se chlubily marketingové materiály, skončila po pár měsících vysílání i kvůli sporům s produkcí. Ambiciózní projekt, jenž byl okatou kopií americké Show Jimmyho Fallona, nenašel dostatečně stabilní diváckou základnu.

I největší americké hvězdy přitom musely dlouho čekat, než dostaly privilegium pořadu se svým jménem v názvu a štědrým kontraktem, jenž oceňuje jejich hodnotu pro sledovanost mateřské stanice. Už zmíněný John Oliver začínal v roce 2006 jako „britský korespondent“ v show Jona Stewarta. V létě 2013 ji mohl po osm týdnů moderovat. Od dubna 2014 začal vysílat vlastní pořad na HBO, a to zprvu na základě dvouleté smlouvy. Ještě delší byla cesta Stephena Colberta, který začínal v roce 1997 v Daily Show na stanici Comedy Central jako jeden ze čtyř přispěvatelů, pak ji začal moderovat, od roku 2005 měl svou parodickou show The Colbert Report a v dubnu 2014 přebral otěže prestižní Late Show od Davida Lettermana.

Nejvytrvalejší českou adaptaci

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější