Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Žádná politika. Českým Facebookem nejvíce hýbali papíroví pejsci, poukázky a občerstvení pro vnoučátka

Jeden z nejúspěšnějších statusů českého Facebooku z minulého týdne. Zdroj: CrowdTangle
Jeden z nejúspěšnějších statusů českého Facebooku z minulého týdne. Zdroj: CrowdTangle

V minulých dnech v Česku rezonovalo výročí justiční vraždy Milady Horákové. Do toho sociálními sítěmi bouřila situace ve Spojených státech a další nové díly kulturních válek, ve kterých šlo tentokrát zejména o rasismus. Na domácí politické scéně se rozhodovalo o rekordním schodku rozpočtu a na Karvinsku se rozjely nové případy koronaviru. Českým Facebookem však podle dat hýbalo něco zcela jiného.

Analytický nástroj CrowdTangle nově umožňuje filtrovat, jak si vedou příspěvky podle jednotlivých zemí nebo jazyků. Z dat, která má Deník N k dispozici, nejrozšířenější sociální síti u nás vládly zcela jiné události a témata než třeba politika.

Souhrnná data ukazují, na které statusy uživatelé českého Facebooku nejvíce reagují. Pro řadu lidí mohou být výsledky překvapivé: zejména pro pravidelné konzumenty politiky a statusů vrcholných představitelů jednotlivých stran a hnutí. Data CrowdTangle ovšem naznačují, že lidi častěji zajímají „obyčejná“ témata, respektive zábava.

Věděli jste například, že na českém Facebooku působí stránka Paper Magic, která točí videa s návody na vytváření papírových postaviček? V minulém týdnu si její video s návodem na tvorbu dvou papírových pejsků pustilo zhruba 300 tisíc lidí, 10 tisíc uživatelů jej sdílelo.

Tuto stránku, kterou sledují skoro dva miliony facebookových účtů, kontrolují dva správci z České republiky. Díky používané angličtině se jí podařilo prorazit i do zahraničí.

Podobným případem, kdy česká stránka boduje na Facebooku za hranicemi, je například blog Obraz života. V minulém týdnu se dostal mezi nejúspěšnější příspěvky z pohledu interakcí s videem, které zachycuje zahradu s růžemi.

Facebookové interakce

Jde o všechny typy reakcí na jednotlivé příspěvky. Započítány jsou lajky (i další druhy emotikonů) pod statusem, komentáře i sdílení příspěvku.

Nepřekvapí, že právě anglicky spravované české stránky bodují nejvíce. Jejich potenciální dosah totiž mnohonásobně převyšuje česky mluvící publikum. Bodují zpravodajské kanály, jako je Current Time, ruskojazyčná televize spravovaná Rádiem Svobodná Evropa spolu s Hlasem Ameriky. Tato televize je v počtu interakcí na prvních místech, ovšem zejména díky tomu, že stránku spravují dominantně administrátoři z České republiky.

Přímo na domácím území (tedy u statusů v češtině v hranicích českého Facebooku) vládne primárně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Sociální sítě

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější