„Cibuli 3D tiskárna nevyrobí.“ Námořní obchod pluje do bouřlivých vod, závislost Česka na něm roste
Téma bezpečnosti přístavů a námořní dopravy většinou s Čechy příliš nepohne. Přesto jsme na něm výrazně závislí – a v budoucnu se to jen tak nezmění. Dobrá zpráva je, že i jako vnitrozemská země s tím můžeme leccos dělat. Například to, že se nebudeme střílet do vlastní nohy, říká výzkumník Michal Kořan.
Dvě stě tisíc námořníků bylo v červnu uzavřeno na lodích s nemožností vystřídat směnu. Kvůli koronavirové pandemii.
Námořní téma není zrovna to, co by mohlo média či čtenáře v suchozemské zemi uprostřed Evropy zaujmout víc než možnost vyjet žlutým vlakem Radima Jančury k moři do Chorvatska.
Jenže se na něj dá dívat také takto: „Třetina globálního obchodu v té chvíli závisela na 200 tisících lidí. Na tom, že se na to nevykašlou. A to riziko, že se zlomí, tady je,“ popisuje Michal Kořan, zakladatel Ústavu pro výzkum globální arény.
Ještě pořád se dá říct – dobrá, ale je to moře; co by to znamenalo pro Česko?
„Devadesát procent jakéhokoliv obchodu na světě se