Deník N

Sonda do slovenského umění odhalila rozvinutou inteligenci

Marek Kvetan: Blindsystem, 2007.
Marek Kvetan: Blindsystem, 2007.

Nejhorší na rozdělení Československa je fakt, že si nemůžeme přivlastnit slovenské umění. Tedy přivlastnit v mentálním smyslu, zkrátka chlubit se jím.

Výstava Sonda 1 – příběh slovenského (post)konceptuálního umění v Domě U Kamenného zvonu vznikla jako jeden z pomníčků stoletého výročí společné republiky, je však především demonstrací silné konceptuální vlny na Slovensku od 60. let dál. Nutno dodat, že tak radikální umělecké projekty se v Čechách neodehrávaly nebo spadly do propadliště dějin.

Kurátor Vladimír Beskid se konceptuálním tendencím na Slovensku věnuje desítky let. On sám vývoj svébytného slovenského umění v dějinách samostatného státu interpretuje pomocí tří bodů obratu. První bod zasazuje do Košic v letech 1921–24 a nazývá ji kulturou vesnice (košická moderna, klasická ikonická kultura), druhým bodem je kultura města – Bratislava poloviny 60. let (konceptuální umění) – a třetí bod umisťuje na počátek 90. let jako mediální kulturu s digitálními technologiemi.

Umění slovně, i beze slov

Výstava Sonda 1 (označení jedničkou je příslibem dalších sond) se věnuje konceptu a (post)konceptu, což jsou názvy, které stále u širší veřejnosti budí nelibost. Od 60. let minulého století však tento pojem patří k běžné umělecké praxi, ať už jde o malbu či jiná média.

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější