Deník N

Poeův havran nezakrákal naposledy. Výstava Sen ve snu zrcadlí výtvarnou fascinaci E. A. Poem za poslední století

Busta Rodericka Ushera od Marka Škubala. Foto: Národní galerie v Praze
Busta Rodericka Ushera od Marka Škubala. Foto: Národní galerie v Praze

Karanténa přerušila sotva zahájenou výstavu Sen ve snu ve Veletržním paláci. Díla inspirovaná spisovatelem, který proslul povídkou o králi Moru, zůstala viset ve vylidněné galerii takřka symbolicky. Nyní je znovu otevřená – běžte se promořit.

Americký povídkář Edgar Allan Poe se postupem času stal klasikem, který pronikl do povinné četby i českých školáčků. Nebylo tomu tak vždy. Poe byl ve své době spisovatelem, který „odvážně kráčel tam, kam se dosud nikdo nevydal“. Byl vynálezcem celých nových literárních žánrů. Stál u samotného zrodu detektivky a podle některých literárních historiků i science fiction. Byl znepokojivý, invenční, sahal až k samotným hranicím možného. Podobně jej objevovali mladí literáti v českém prostředí ke konci 19. století. Zajímal zejména mladou generaci překladatelů a dost možná i čtenářů.

Rasován chimérami

Není vyloučené, že četba Poeových strašlivých historek se pro české intelektuály stala jakousi guilty pleasure, provinilou slastí. Tak bychom aspoň mohli chápat Karla Čapka, který se v jedné ze svých raných recenzí rozvášnil k takovému výlevu expresivního výraziva:

„Ach, to zakleté poeovské prostředí! Již ne člověk, ale křehká psýché, již ne psýché, ale psychóza; obnažený mozek tetelí se na monstruózních patologických mučidlech, rasován chimérami a vytřeštěn fantastickými horečkami; a z mozečných center stoupají nadpřirozené transy a škrtivé můry mentálních stavů; médijní atmosféra oživuje absurdními barvami a obludnou vegetací mozkového pařeniště; neexistující země vystupují na mlhavém obzoru, endemické končiny hrůzy a magnetické póly zrůdných snů.“

Sám Poe v podání Marka Škubala, v pozadí portréty Martina Mulače a Černý krucifix Jana Švankmajera. Foto: Ivan Adamovič, Deník N

Dlužno podotknout, že Poe měl pochybné „štěstí“ v tom, že po jeho smrti o něm začal samozvaný vykonavatel jeho literární pozůstalosti Rufus Wilmot Griswold roztrušovat pomluvy o jeho

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější