Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

S letuškou se musíte dokázat domluvit. Babiš brání Smartwings, používá podobné argumenty jako samy aerolinky

Boeing 737 MAX. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Boeing 737 MAX. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Pomoc leteckému dopravci Smartwings patří mezi hlavní témata ekonomických následků koronavirové epidemie. Společnost žádá záruky na úvěry kvůli nemožnosti létat a odkazuje se na pomoc aerolinkám v zahraničí. Vicepremiér Karel Havlíček v sobotu oznámil, že stát s dopravcem jedná o garanci na půjčky ve výši 500 až 900 milionů korun. Předseda vlády Andrej Babiš sice dlouhodobě avizuje, že se ve věci nechce aktivně angažovat kvůli osobní známosti s většinovým majitelem firmy Jiřím Šimáněm, při odpovídání na interpelace od poslanců ale argumentoval podobně jako sama letecká společnost.

O pomoci Smartwings probíhají debaty již několik měsíců, v podstatě od přerušení pravidelné dopravy na evropském nebi. Aerolinky se při vyjednávání se státem odkazují především na zahraniční společnosti, z nichž se v minulých týdnech mnohé pomoci již dočkaly. Firma v době krize rovněž spustila rozsáhlou marketingovou kampaň, začala například působit na sociálních sítích. Tam také vznikla skupina s názvem Neberte nám křídla, která pravidelně sdílí příspěvky, v nichž společnost žádá státní pomoc.

Právě některé informace sdílené na této facebookové stránce jsou přitom totožné s tím, jak ve věci pomoci aerolinkám argumentuje předseda vlády Andrej Babiš. Toho kvůli tématu konfrontoval například pirátský poslanec Jan Lipavský, který předsedu vlády na konci května interpeloval. Odpovědi Andreje Babiše má redakce Deníku N k dispozici.

Kdo je charter?

Jedním ze základních argumentů odpůrců státní pomoci byla skutečnost, že Smartwings nejsou tradičním dopravcem, ale především provozovatelem charterů, tedy dopravy na objednávku cestovních kanceláří. Tomu se nebrání pouze aerolinky, ale také Andrej Babiš. „Není pravda, že Smartwings Group je charterový dopravce. V rámci celé skupiny tvoří pravidelné lety sedmdesát procent, zbytek jsou chartery,“ uvádí Babiš totožnou cifru, se kterou operuje také společnost Smartwings.

Jak ale vyplývá z

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Pomoc Smartwings

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější