Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Německo je na cestě k oligarchii. Spolková vláda je závislá na automobilovém průmyslu, tvrdí muž, který z měst úspěšně vyhání diesely

Jürgen Resch, šéf organizace na ochranu životního prostředí a spotřebitelů Deutsche Umwelthilfe. Foto: DUH
Jürgen Resch, šéf organizace na ochranu životního prostředí a spotřebitelů Deutsche Umwelthilfe. Foto: DUH

Vláda v Berlíně uvažovala o finančních pobídkách pro nákup nových aut, aby pomohla německým automobilkám zasaženým koronavirovou krizí. Plán počítal i s prémiemi pro dieselová auta. „Tomu se absurditou nic nevyrovná,“ řekl Deníku N Jürgen Resch, šéf organizace na ochranu životního prostředí a spotřebitelů Deutsche Umwelthilfe. Byl to on, kdo proti vůli spolkové vlády a automobilek prosadil v řadě německých měst zákaz dieselových aut. „Podali jsme na čtyřicet žalob, z nichž více než polovina je už pravomocně rozsouzena. Zatím jsme všechny soudy vyhráli,“ říká. Spolková vláda se dohodla, že německé ekonomice pomůže rekordní sumou 130 miliard eur. S dotacemi na nákup nových aut tento záchranný balík ale nakonec nepočítá.

V čele organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) stojíte od roku 1988. Kdy jste se začal zabývat vysokými hodnotami oxidů dusíku v německých městech?

Téma čistého vzduchu a čisté vody jsem do DUH přinesl už v roce 1986. Tehdy jsme si dělali velké starosti o ovzduší, ve kterém byly škodliviny, jako třeba oxid siřičitý. Ten ničil lesy kyselými dešti. Ale už v té době byla města zatížena oxidy dusíku a ozonem.

V Německu bylo pravidelně každé léto v určitých dnech zakázáno jezdit ve městech autem právě kvůli vysokému znečištění ovzduší. Proto jsem v roce 1988 začal s prosazováním třícestných katalyzátorů u benzinových motorů. Dnes jsou už několik desítek let běžným technickým vybavením, ale v té době se proti katalyzátorům bojovalo úplně stejně, jako se třeba bojovalo před deseti lety proti filtru pevných částic nebo aktuálně proti funkční redukci oxidů dusíku.

Je zajímavé, že oxidy dusíku byly tehdy hlavním tématem u benzinových motorů, které měly v osmdesátých letech tyto emise na svědomí. Osobních dieselových aut bylo málo a dieselové motory nákladních aut nebyly tak efektivní, a tudíž neměly tak vysoké emise.

Naším prvním velkým úspěchem bylo, že jsme dokázali prosadit katalyzátory pro všechna auta. V následujících letech se pak oxidy dusíku u benzinových motorů snížily na jejich zlomek.

V únoru roku 2018 vynesl Nejvyšší správní soud verdikt, podle kterého jsou zákazy dieselových aut ve městech přípustné. Byl pro vás tento verdikt průlomový?

Skutečným průlomem bylo rozkrytí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Ekologie

Německo

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější