Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Co zbylo z Negrelliho viaduktu. Prohlédněte si, jak rekonstrukce změnila druhý nejstarší pražský most

Foto: http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/
Foto: http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/

Druhý nejstarší pražský most se po třech letech oprav znovu otevírá pro železniční dopravu. Vlaky po Negrelliho viaduktu začnou jezdit v pondělí 1. června. Samotná rekonstrukce sta klenutých oblouků bude pokračovat až do podzimu. Zakázku Správa železnic vysoutěžila za miliardu korun, nakonec bude stát skoro o třetinu víc. Osmnáct oblouků stavbaři zbourali a postavili znova. Ochrana technické památky musela ustoupit současným stavebním normám. Most z poloviny 19. století má teď prostor nad oblouky vyplněný betonem, nad ním leží betonová mostovka spojená po obou stranách s masivní železobetonovou římsou. Cestovní rychlost díky tomu může stoupnout až na 60 km/h. Opravený most je prvním reálným krokem k železničnímu spojení z centra Prahy na letiště.

Na nádraží v Bubnech leží zbytky z Negrelliho viaduktu. Hřbitov kamenných kvádrů je jen zlomkem toho, co muselo památný železniční most opustit, aby splnil současné technické normy.

Po třech letech rekonstrukce (podobně dlouho trvala i stavba v letech 1846–1849) je viadukt připraven přenést vlaky z Masarykova nádraží přes Vltavu do Buben a Holešovic.

Foto: http://www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz/

Když se most stavěl, ležela kolem pole, dnes vede hustou městskou zástavbou.

Před rokem to na autobusovém nádraží Florenc vypadalo takhle.

Skoro každý pátý oblouk nepřežil verdikt znalců z Kloknerova ústavu a byl postaven znova.

Stavěly se základy pro přemostění Křižíkovy ulice.

Hradlo před výhybkou do Karlína během rekonstrukce vyhořelo.

Byla dobře vidět železobetonová deska překrývající všechny oblouky.

Na kamenných obloucích teď leží

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Pohledem Ludvíka Hradilka

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější