Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Když doleva znamená čokoláda a Inuité nejsou Eskymáci. O neviditelné bariéře, která dělí děti ve školách

Barbora Šebová a David Tišer vedou kurz na pražském Žižkově. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Barbora Šebová a David Tišer vedou kurz na pražském Žižkově. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Nepoděkuje, nepoprosí, nezná tak prostou pohádku, jako je ta o Červené karkulce, nebo co znamená slovo „ves“. Jasný případ zanedbaného dítěte, nebo dítěte, které na školu zkrátka nestačí, řekne si mnoho učitelů. Existuje ale kurz, který učitelům ukazuje, že to celé může být i úplně jinak.

David Tišer má v živé paměti poznámku, kterou kdysi jako teenager dostal na hodině angličtiny. Vysloužil si ji za to, že se v momentě, kdy probírali anglické slovíčko pro auto – a car –, začal smát tak moc a tak neovladatelně, až ho učitelka ze třídy vyhodila. Jindy bylo Davidovi špatně a učitelce řekl, že potřebuje „jít blejt“. Na spolužáky v deváté třídě nevybíravý výraz udělal dojem, na učitelku už méně.

Samotný David přitom ani jednou nechtěl učitelky pohoršit a jeho zdánlivá vzpurnost měla prosté vysvětlení. U Davida doma se mluvilo romsky. Když tedy učitelka pomalu a zřetelně přednášela „e kár“, z pohledu jazyka, kterému ve třídě rozuměl pouze David, po žácích žádala, aby po ní opakovali označení pro mužské přirození.

Co se týče „blití“, David zkrátka netušil, jak se dávení označuje správně česky, slovo zvracení mu neznělo spisovně.

Když dnes David obě historky vypráví, jeho posluchači se skvěle baví, on sám se ale jejich pomocí snaží poukázat na mnohem větší problém. Ani jedna z učitelek si neuvědomovala, že čeština není Davidův mateřský jazyk, a některým věcem tak může rozumět zcela jinak.

Aby vysvětlil, co přesně má na mysli, ukáže na projektoru dlouhou tabulku, kterou vytvořily dvě učitelky ze základních škol v Kladně. V jejím prvním sloupci jsou jednoduchá slova – ves, doleva, doprava, inženýr, kov a podobně. V dalších dvou sloupcích jsou odpovědi romských dětí z vyloučené lokality a neromských dětí střední třídy na to, co slova znamenají.

Problém je zjevný už na první pohled. Zatímco děti z majority

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Romové

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější