Deník N

Celibát v podání Katarzie je korunován sladkou odměnou

Katarzia 2020. Foto: Slnko Records
Katarzia 2020. Foto: Slnko Records

Málokteré interpretce se přerod z „holky s kytarou“ v dospělou zpěvačku experimentující se současnou elektronikou podařil tak jako v Praze žijící Slovence Katarzii. Navzdory neustálému hledání nového zvuku neztratila během přerodu nic ze své identity ani z osobní poetiky a kouzla. Platí to i v případě novinky Celibát, která její talent stvrzuje.

Koncert, který zpěvačka odehrála 22. května 2020 v rámci festivalu Plody doby, je ze záznamu k zhlédnutí na našem facebooku.

V případě Kataríny Kubošiové, jak se Katarzia jmenuje „v civilu“, je třeba termín „holka s kytarou“ dát do druhých, větších uvozovek. Natolik se její debut Generácia Y (2013) běžnému chápání pojmu vymykal. Šlo o ryze moderní, divně-folkové album, které s obvyklým kánonem zpěvačky-písničkářky, vyrůstajícím z folkové tradice, mělo jen málo společného. Generácia Y z Katarzie udělala hvězdu, skutečný zlom v její kariéře však představovalo druhé album Agnostika (2016), které její písně nabídlo už v odlišných úpravách s kapelou za zády. Pokud do té doby byla zpěvačka fenoménem především pro slovenské publikum, díky Agnostice se stejně známou stala i v Čechách. Snaha hledat nový zvuk a ruku v ruce s ním projekt od projektu měnit spoluhráče, nejen ve smyslu konkrétních jmen, ale i ve smyslu konceptu doprovodné kapely, se jasně odrazila na třetí desce. Antigona (2018) je spoluprací se slovenským producentem elektronické hudby Pjonim.

Fenomén Katarzie je možné zasadit do širšího kontextu. Od debutu zpěvačka vydává pod hlavičkou slovenského vydavatelství Slnko Records, které je domovem i pro řadu dalších podobně neortodoxních hudebníků. Pro současnou slovenskou hudební scénu jde o etiketu stejně důležitou, jakou byli v devadesátých letech brněnští Indies pro hudbu českou. Mnoho interpretů se pod patronátem Slnka dočkalo pozornosti nejen díky vlastnímu talentu, ale také díky trpělivé a obětavé práci vydavatele. Sluší se proto připomenout, jak důležitá je pro kulturu na národní úrovni existence takovéto stabilní platformy, i položit otázku, proč podobná firma, povahou nezávislá, přesto s přesahy do středního proudu a jeho médií, dnes nefunguje v Čechách.

Mnoho nitek pak Katarzii pojí s jinou

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější