Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Média mizení a aura nehodovosti. Vyšla kniha radikálního teoretika médií

Výtvarnice Libby Jonesová vytváří „zkameněliny“ antropocénu – doby člověka. Foto: Libby Jonesová
Výtvarnice Libby Jonesová vytváří „zkameněliny“ antropocénu – doby člověka. Foto: Libby Jonesová

Média považujeme za něco nehmotného a rychlého, ale to je chyba. Vězí až po pás v materiálnu a jsou součástí procesů přímo geologických.

Tak jako byl v 70. letech 20. století vyhlašován konec dějin umění, přestávají dnes platit zavedená pravidla dělících linií mezi vědou a uměním, organickým a neorganickým světem, technickým a humanitním, racionálními metodami a alchymií.

Tím chci naznačit, že třetí část trilogie finského teoretika Jussi Parikky Geologie médií (2015, po česky nevydaných publikacích Digitální nákazy v roce 2007 a Hmyzí média v roce 2010) se především týká popisů a příkladů jevů na pomezí přírody, techniky a kultury, a to způsobem velmi neortodoxním a experimentálním. V průběhu kapitol uvádí také příklady uměleckých metod konkrétních autorů, kteří se této problematice formou uměleckého průzkumu věnují.

Jussi Parikka (1976) je profesorem na University of Southampton (Winchester School of Art) a hostujícím profesorem na FAMU v Praze, kde vede projekt Operativní obrazy a vizuální kultura. Je považován za mediální hvězdu alternativní mediální teorie a na jeho blogu v současné chvíli najdeme esej vztahující se k epidemii nákazy koronavirem.

Geologie médií vychází z předpokladu, že svět myšlení, vnímání i morálky neexistuje bez vztahu ke světu geologických

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Média

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější