Deník N

Týden bez světla, jídla a kontaktu – umělec Dalibor Bača zkoumá, k čemu jsou dobré limity

Dalibor Bača. Foto: Miroslav Podhrázský
Dalibor Bača. Foto: Miroslav Podhrázský

Umělecká intervence Za kulisou představuje izolaci jako možnou cestu k sobě.

Dalibor Bača vstupuje do malého prostoru, který sedm dní neopustí. Necelých deset čtverečních metrů bez světla a elektřiny. Žádná média, telefony či přístroje, pouze základní vybavení pro elementární lidské potřeby. Chybí také menu – tělo bude přijímat pouze vodu. Týden trvající sociální izolace a k ní přísný světelný a potravinový půst.

To vše se děje v galerii. Konkrétně v Galerii moderního umění v Hradci Králové. Také tato instituce musela z důvodu pandemie své brány na několik týdnů zavřít. Mohlo by se proto zdát, že Bačovo radikální odloučení je reakcí na sociální distanci podmíněnou virem. Jde však o shodu náhod. Jaký je tedy důvod pro takto extrémní pobyt? A proč se odehrává v galerii?

Jiný sochař

V rozhovoru se Dalibor Bača ihned chytá slova extrém. A vysvětluje, že pro takové označení jde často o subjektivní pohled. Jelikož on se různým druhům půstů věnuje dlouhodobě, neznamenají pro něj něco výjimečného. A už vůbec se ve své práci nesnaží o vyvolávání laciných senzací. Jde mu o pokládání otázek.

Takto se například před deseti lety ptal na naše vnímání podobizen politických činitelů ve veřejném prostoru

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější