Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Unikátní nezávislá kultura, nebo absolutní zlo s nahými lidmi a rámusem? Vrak parníku na Vltavě rozděluje

Nenáviděná i milovaná (A)void Floating Gallery. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Nenáviděná i milovaná (A)void Floating Gallery. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Pražský magistrát se rozhodl rázně vyřešit dlouholetý spor mezi obyvateli pražského Podskalí a provozovatelem „plovoucí galerie“ (A)void Ivo Slavíkem. Vypověděl mu smlouvu z kotviště. Řada lidí v čele se známými osobnostmi to považuje za útok na unikátní alternativní scénu. Jenže místním se zase nelíbí porušování nočního klidu či pohyb nahých lidí na palubě. Dnes omšelé plavidlo bylo mezi válkami jednou z nejluxusnějších lodí na Vltavě a do 80. let brázdilo řeku jako legendární parník Vyšehrad.

„Začalo odpočítávání posledních týdnů a dnů existence (A)void Floating Gallery. Naše oblíbené místo snad zachráníme, když společně chytíme provaz a zatáhneme, aby se z něj stala záchranná brzda a pražští radní viděli, že držíme spolu a jsme komunita, jíž mají naslouchat,“ vyzval na konci dubna k podpisu petice za zachování galerie na palubě torza parníku Vyšehrad její provozovatel a předseda spolku Dvojka sobě Ivo Slavík.

K petici se k dnešku připojilo přes tři tisíce signatářů včetně spisovatele Jáchyma Topola, zpěvačky Moniky Načevy či básnířky Sylvy Fischerové. „Pokládám tohle místo za nejkulturnější a možná jediné místo nezávislé kultury na náplavce. Kolem vládne komerce a tady jsou výstavy, autorská čtení. Je to centrum kultury. Program je dělaný zdarma, je přístupný, demokratický a je součástí kulturní Prahy nejen pro Čechy, ale i návštěvníky,“ prohlásila fotografka Michaela Adler na tiskové konferenci spolku Dvojka sobě.

Celá kauza vyvolala na sociálních sítích značný rozruch. Od té doby vřou spory o tom, zda má loď zůstat na místě, nebo zmizet.

Vše začalo v polovině února, kdy Slavíkovi přišel dopis od pražského magistrátu, že s jeho spolkem po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty město rozvazuje smlouvu. Magistrát původně neuvedl důvod, proč má devět let trvající projekt, který si vybudoval jisté jméno na pražské kulturní mapě, najednou skončit. Zveřejnil jej v tiskové zprávě až o tři měsíce později a necelý měsíc před ukončením smlouvy.

Pražští radní výpovědí vyslyšeli hlas obyvatel Podskalí, kteří dlouhá léta bojují jak s produkcí Ivo Slavíka, tak s tím, co se na náplavce obecně děje. Podle nich totiž tato místa rozhodně neodpovídají vizím města o „kvalitním rozvoji prostoru řeky“.

A s tím se ztotožnili i pražští radní, kteří prostřednictvím městské organizace Trade centre Praha (TCP) spravující náplavky dali spolku Dvojka sobě výpověď z kotviště. „Dlouhodobě jsme dostávali stížnosti na porušování klidu na náplavkách. Praha proto ještě za bývalé primátorky zadala kurátorovi náplavek Jiřímu Sulženkovi vytvoření pravidel. Město pak nechalo na náplavkách, aby si zjednaly pořádek. TCP si ale na základě desítek stížností konkrétně na Avoid vyhodnotilo, že porušuje pravidla příliš. Nikdy nezpochybnili kulturní program, problém byl s hlasitou hudbou,“ vysvětluje radní pro majetek a investice Jan Chabr (TOP 09).

Výpověď z kotviště kvůli stížnostem lidí z Podskalí oficiálně podpořila i Rada Prahy 2.

Naháči ve Vltavě

„Pro lidi z Podskalí je to absolutní zlo. Je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Praha

Česko, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější