Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Počítačové hry z Česka už přinášejí větší tržby než filmy v kinech. Velká studia posilují svou pozici

Ukázka ze hry Kingdom Come. Foto: Warhorse Studios
Ukázka ze hry Kingdom Come. Foto: Warhorse Studios

Český herní průmysl má za sebou zřejmě nejúspěšnější rok v historii – alespoň podle dosavadních ohlasů a předběžných čísel. Tuzemské hry už mají vyšší tržby než kina a v některých ohledech se mohou začít srovnávat i s celým filmovým průmyslem.

Silný rok předznamenal únorový úspěch husitského Kingdom Come: Deliverance. Jeden z nejdražších herních projektů v české historii za první dva týdny prodal celosvětově přes milion kopií jen pro PC, nyní se odhaduje celkový prodej na dolní jednotky milionů (třeba na distribuční platformě Steam se odhaduje až na dva miliony), přičemž nejsou započteny prodeje pro herní konzole – tato čísla nejsou k dispozici, obecně však u her tvoří významný podíl.

Hrám z Česka se dařilo i na neobvyklých zařízeních. Poslední roky zažila vzestup virtuální realita. Hráči mají díky speciálním brýlím pocit, že jsou přímo uvnitř virtuálního prostoru. Podobných zařízení se po světě prodaly miliony a uspět na této platformě se letos povedlo i české hře Beat Saber. Všimla si jí světová herní média a podle odhadů obchodu Steam prodala až půl milionu kopií.

„Z pohledu velkých titulů, navíc s mezinárodním dopadem, to byl pro české herní vývojáře podle všeho nejúspěšnější rok vůbec,“ říká spolumajitel prodejního řetězce Xzone Martin Schovanec.

Podle odhadu Asociace českých herních vývojářů přinášejí hry ročně tržby okolo 2,5 miliard korun. To překonává i tržby z návštěv tuzemských kin – loni se podle Českého statistického úřadu prodaly vstupenky za zhruba dvě miliardy. Česko tak kopíruje globální trend – herním průmyslem se už celosvětově protočí víc peněz, než utrží hollywoodská studia za vstupenky do kin.

Obrat herního průmyslu v Česku ale může být ve skutečnosti ještě vyšší. Studie společnosti Deloitte uvádí, že nejúspěšnější hra – jako letos Kingdome Come – přinese z milionu prodaných kopií přímé tržby 1,2 miliardy korun, k tomu však dalších 1,4 miliardy nepřímých tržeb pro navázaná odvětví. Jen tato „milionová“ hra se tak postará o tržby ve výši 2,6 miliardy.

Hry jsou sice mladé odvětví, jejich podíl na „celkové přidané hodnotě zábavního průmyslu“ však už podle Deloitte dosahuje čtyř až pěti procent. U filmů a videa se podíl pohybuje kolem 20 procent.

Velká herní studia letos podnikla další kroky, aby pozici jejich odvětví ještě posílila.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější