Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Hlavní nádraží v Brně se na rok zavřelo kvůli opravám. Většina vlaků bude zastavovat jinde

Brno-dolní nádraží, kde dnes vystupují lidé místo na hlavním nádraží, jehož opravy vrcholí. Kvůli nim se na dva týdny zavře trasa ze Židenic. Cestujícím z východu a severu do centra by měl pomoct dnes otevřený Zábrdovický most. Foto: Ludvík Hradilek
Brno-dolní nádraží, kde dnes vystupují lidé místo na hlavním nádraží, jehož opravy vrcholí. Kvůli nim se na dva týdny zavře trasa ze Židenic. Cestujícím z východu a severu do centra by měl pomoct dnes otevřený Zábrdovický most. Foto: Ludvík Hradilek

Je to největší výluka v historii brněnského hlavního nádraží. Dotkne se každodenně asi čtyřiceti tisíc lidí. Začala dnes a potrvá rok. Tři čtvrtiny vlakových spojů zamíří místo do centra na okolní nádraží do Židenic, Králova Pole, do Slatiny, do Chrlic a na Lesnou, odkud cestující do centra dovezou jiné, regionální vlaky či posílená městská hromadná doprava. Všechny mezinárodní a dálkové spoje pak hlavní nádraží rovnou míjejí a zastavují na provizorním nádraží Brno dolní nádraží.

V neděli kolem čtvrté odpoledne bylo patrné, že kapacita nádraží Brno dolní nádraží zdaleka nestačí. Sloužilo až dosud jako provizorní stanice asi kilometr od centra, poblíž autobusového nádraží Zvonařka. Proto Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudovala provizorní čekárnu z unimobuněk.

Tam se ovšem stovky lidí čekajících na mezinárodní rychlíky nevešly, stejně jako nestačil ani přístřešek před nástupišti. Lidé tak museli čekat v dešti a zimě. K dispozici mají pouze automaty s vodou a sušenkami. Aby vůbec mohly davy lidí bezpečně dojít asi dvě stě metrů od autobusové zastávky k nádraží, musel se přehradit kus silnice, protože chodník je pro tolik lidí příliš úzký.

„Výstavba podchodu, nového ostrovního nástupiště a s tím spojené úpravy infrastruktury na dolním nádraží vyšly na téměř dvě stě milionů korun. Při nadcházející výluce sem bude zajíždět mnohem více vlaků než v minulých letech, kdy stačila jedna hrana nástupiště. Nyní zde proto budou k dispozici nástupiště u celkem tří kolejí,“ popsal Pavel Tesař, mluvčí SŽDC. Do konce roku ještě přibude ve výpravní budově další

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Brno

Doprava

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější