Deník N

Havlíčkovo ministerstvo seznam strategických firem nepřipravuje. Odkup společností není o co opřít

Odstavené letadlo ČSA. Foto: ČTK
Odstavené letadlo ČSA. Foto: ČTK

Letecký průmysl patří mezi odvětví, která byla zasažena koronavirovou pandemií vůbec nejvíce. Ačkoliv úplné zastavení létání dolehlo i na české aerolinky, možná státní pomoc vyvolala rozsáhlou debatu o tom, jak by měla vláda firmám v době krize pomáhat. Odkoupení podílu sice může být pro firmu efektivní, nástroje na posouzení takových investic ale ministerstva nemají. Argumentace o strategickém významu firem navíc není ničím podložená.

Ministryně financí Alena Schillerová brzy po zmínce o možném zestátnění aerolinií uvedla, že k podobným krokům by vláda přistupovala pouze v „odůvodněných případech a pouze dočasně k záchraně významné strategické společnosti, jejíž pád by měl velký dopad na zaměstnanost a regionální ekonomiku či další firmy v dodavatelském řetězci“.

Přesto plány na majetkový vstup státu do firem vyvolaly debaty, které se snaží utišit především ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. „Je to poslední varianta, jednodušší je například státní záruka za úvěr,“ potvrdil Deníku N Havlíček.

Ministryně financí Alena Schillerová minulý týden v rozhovoru Hospodářským novinám řekla, že od ministerstva průmyslu a obchodu očekává „analýzu, která bude muset říct, které firmy jsou natolik strategické, že je má stát zachránit“.

Resort vicepremiéra Karla Havlíčka ale

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější