Deník N

Budeme mít bilion ze svých daní pod nezávislou kontrolou?

Stát by měl mít přehled o efektivitě svých výdajů, aby mohl v krizi mobilizovat všechny zdroje pro záchranu ekonomiky. Jenže pod systémovým dohledem je dnes jen polovina veřejných peněz, přibližně 1,2 bilionu korun. Další bilion a půl korun zůstává bez nezávislého auditu, zcela mimo dohled Nejvyššího kontrolního úřadu.

Stát je tak v důsledku poloslepý, nemá zpětnou vazbu o efektivitě svých politik, což výrazně zvyšuje riziko, že bude přijímat „polovičatá“ a neefektivní rozhodnutí.

V krizi nás vždy doženou resty. Protikorupční platforma Rekonstrukce státu již od roku 2013 připomíná, že politici dlouhodobě bez výsledku mluví o potřebě rozšířit působnost Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

NKÚ hlídá hospodárnost, efektivnost a účelnost použití veřejných peněz, jenže kvůli „Nejvyšší kontrolní úřad je jediným nezávislým auditním orgánem státu. Na rozdíl od takzvaných interních kontrol z ministerstev může zaručit objektivní a politicky nestranné informace o hospodaření s veřejnými prostředky. Je proto škoda, že na významnou část hospodaření veřejného sektoru vůbec nevidí,“ říká Josef Karlický, vedoucí týmu Rekonstrukce státu.nedůsledné reformě veřejné správy v 90. letech vidí pouze na „státní peníze“ – tedy hospodaření ministerstev, centrálních státních úřadů nebo státních podniků. Chybí mu možnost prověřit „veřejné peníze“, tedy státní akciové firmy, obce či kraje – včetně krajských nemocnic nebo dopravních podniků velkých měst.

NKÚ by si v budoucnu mohl posvítit i na veřejné peníze. Zatím vidí pouze na hospodaření státních institucí.
Ilustroval Patrik Antczak pro Rekonstrukci státu

Změna je zdánlivě na dosah ruky

Poslanci v únoru schválili změnu ústavy, která má umožnit NKÚ posvítit si i na některé samosprávy, veřejnoprávní média a hlavně státní akciové firmy. „Poslanci přitom v souvisejícím zákoně navrhují, aby se kontroly NKÚ týkaly pouze statutárních měst, krajů a hlavního města Prahy. Povaha práce NKÚ je však taková, že ani tam zřejmě nebudou pravidelnými návštěvníky. Kontrola NKÚ nikdy neprobíhá plošně, ale pouze výběrově,” uvádí Jakub Černý, analytik Rekonstrukce státu.

Změna ústavy teď leží v Senátu, kde ji předběhly zákony související s pandemií koronaviru. Někteří zástupci obcí a krajů však mají obavy z kontrol NKÚ s poukazem na přebujelé a špatně koordinované řádění jiných státních kontrolních orgánů. Poslanci ODS, KDU-ČSL a STAN přitom již představili řešení, jak koordinovat současné kontroly, a ulevit tak obcím od nadměrné zátěže. Pomoci by měl mimo jiné nový informační systém a pravidelné vyhodnocování efektivity systému kontrol.

Vysoká hra velkých čísel

Je dobré zdůraznit, že NKÚ nemá pravomoc dávat kontrolovaným subjektům žádné sankce ani pokuty. Kontroloři pouze zveřejňují závěry svých systémových auditů, které slouží jako odborný a na vládě nezávislý zdroj informací Parlamentu a veřejnosti. Kontrolní závěry mohou být také užitečnou zpětnou vazbou pro vládu. „Zákonodárcům mají kontrolní závěry NKÚ sloužit jako podnět k přípravě změn zákonů, které by odstranily velké systémové nedostatky státu,” doplňuje Josef Karlický. Více o fungování NKÚ najdete tady.

„Když dnes vláda ani zákonodárci nemají zpětnou vazbu ze všech součástí veřejné správy o hospodárnosti a efektivitě svých politik, o ekonomickém dopadu významných opatření či zákonů, tak mají jen polovičaté informace, a v důsledku jede celý stát metodou pokus-omyl, která jen málokdy přináší dobré výsledky. Častěji vede k neúmyslnému plýtvání s veřejnými penězi. To si v situaci současné krize nemůžeme dovolit,“ uzavírá Josef Karlický z Rekonstrukce státu. Protikorupční organizace sdružené v Rekonstrukci státu proto apelují na senátory, aby tento dlouholetý rest začali řešit.

Kontroly NKÚ fungují především jako prevence proti plýtvání s veřejnými penězi.

Zdroj: Rekonstrukce státu

Inzerce

V tomto okamžiku nejčtenější