Deník N

Automobilky narazily do zdi. Prodeje se propadly a díly se mohou zastavit na hranicích

Autor: Jaz
Autor: Jaz

Z automobilového průmyslu v posledních týdnech chodí jen špatné zprávy. Koncernu Volkswagen klesl provozní zisk o čtyři pětiny, prodeje aut v Evropské unii minulý měsíc spadly meziročně o 55 procent a výroba vozidel klesla v Česku o více než třetinu. Automobilový průmysl přitom zůstává i po poslední krizi stěžejním odvětvím nejen české ekonomiky, tvoří desetinu hrubého domácího produktu.

Roušky přes ústa, stoly v kantýně oddělené přepážkami, měření teploty a především omezené směny. První automobiloví výrobci po týdnech odstávek začínají obnovovat výrobu, k běžnému režimu má ale rozbíhání továren daleko.

Zatímco odbory opatření vítají kvůli přetrvávající hrozbě nákazy koronavirem, pro automobilky je pomalejší tempo ekonomickou opatrností. Podle dat analytické společnosti LMC Automotive by se totiž prodeje automobilů v zemích západní Evropy mohly v dubnu propadnout až o 80 procent.

Právě automobilový průmysl na starém kontinentu může současná krize zasáhnout nejvíce. Jak ukazují data analytické společnosti Accenture, pokles prodejů nových aut může v Evropě dosáhnout letos až patnácti procent, zatímco čínskému autoprůmyslu hrozí pád „jen“ o desetinu.

Ještě silnější dopad očekává

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější