Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pod rouškou koronaviru se Národní galerie zbavila Ceny Jindřicha Chalupeckého

Ukázka z výstavy Jakuba Chomy v galerii Polansky. Foto: Galerie Polansky
Ukázka z výstavy Jakuba Chomy v galerii Polansky. Foto: Galerie Polansky

V době karantény dělají galerie, co mohou: některé začínají vytvářet online komentované prohlídky uzavřených výstav, podcasty, videa ponoukající k tvorbě inspirované díly ze sbírek a výstav a další obsah na internetu. V rámci úsporných opatření se však také Národní galerie zbavila prestižní akce.

Nikdo ještě neví, kdy a za jakých podmínek budou galerie zpřístupněny. Přesto se již první plány dalšího postupu začínají objevovat i na veřejnosti: Národní galerie Praha na svých stránkách minulý týden oznámila, že hledá cesty, jak připravované výstavy uskutečnit v náhradním termínu, přičemž některé z projektů prý budou muset být zrušeny. Konkrétně však přitom zmiňuje zatím projekt jediný: organizátoři Ceny Jindřicha Chalupeckého nemají počítat s plánovanou spoluprací na výstavě letošních finalistů. (Kromě toho ČTK prezentovala tiskovou zprávu, v níž se píše, že ze stránek galerie byly staženy i další dva projekty současných českých umělců: fotografky Markéty Othové a malíře Igora Korpaczewského.)

Národní galerie se ohledně zrušení výstavy odvolává na to, že bude muset šetřit. Přesně přitom zatím finanční škody sčítat nelze, snad s výjimkou ušlého vstupného či částek, které některé instituce inkasují na pronájmu svých prostor. O poměrně vysoké sumě (10 milionů korun měsíčně) se v této souvislosti v rozhovoru pro Hospodářské noviny zmínil ředitel Národního muzea Michal Lukeš, na 160 milionů měsíčně se odhadují zisky všech 29 příspěvkových organizací ministerstva kultury. Při finálním počítání však velkou roli bude hrát, jak se k situaci postaví ministerstvo kultury, případně města a kraje, které jsou nejen zřizovateli části institucí, ale také udělují grantové dotace, na nichž je řada galerií závislá.

Jak podpořit galerie

O granty na ministerstvu kultury přitom žádají nejen neziskové organizace či soukromé instituce, ale také muzea a galerie zřizované městy a kraji. Pro další plánování proto bude klíčové, zda jim budou v letošním roce přiznány slíbené příspěvky a granty a v jaké výši (návrh na opatření, v jehož rámci bude při vyúčtování respektováno, že instituce vynaložila prostředky na přípravu programu, který následně nebyl realizován, by v těchto dnech měl být projednáván ministerstvem kultury i pražskou městskou radou).

Zásadní otázka pak zní, jakou částku vyhradí politici na tento kulturní segment pro rok či roky následující, kdy paradoxně (díky teoretickému poklesu částek z grantů, příspěvků a zahraničních návštěvníků) může dojít k mnohem větší krizi než v roce současném. Zatím se k finanční stránce svého resortu vyjádřil ministr kultury Lubomír Zaorálek v rozhovoru pro Český rozhlas v tom směru, že chce finančně podpořit vznik streamovaných programů tak, aby mohly galerie generovat technicky kvalitnější programy. První konkrétní návrh pak zazněl od Hany Třeštíkové, pražské radní pro kulturu: V Praze mohou galerie (a další kulturní instituce) žádat o stotisícovou podporu na zpřístupnění online prohlídek výstav.

Bohužel online média nespasí vše, osobní styk s dílem nikdy nenahradí a i příklady technicky kvalitního zpracování prohlídky expozic a sbírek ze zahraničí (na stránkách Aerovodu si například můžete pustit on-line film o sbírkách madridského Prada, kterými provází herec Jeremy Irons) ukazují, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější