Babiš v krizi posílil. Hamáček sice zaujal, ale ČSSD nemá kde brát voliče, říká autor výzkumu
Hnutí ANO podle nejnovějšího modelu agentury Kantar CZ prohloubilo svoji dominanci. Autor modelu i oslovený politolog navíc upozorňují, že i přes oživení ČSSD pod vedením Jana Hamáčka není pravděpodobné, že by se její bývalí voliči vrátili od Andreje Babiše právě k sociální demokracii.
Současná situace, kdy je země postižena nouzovým stavem a lidé jsou zavřeni doma, hnutí ANO prospívá. Podle dat agentury Kantar CZ pro Českou televizi se jeho obliba oproti únoru zvedla o tři a půl procentního bodu. V březnu by Babišovu hnutí dalo hlas 34,5 procenta lidí.
Měření probíhalo od 9. do 27. března, tedy již v době, kdy se v Česku zaváděly restrikce kvůli šíření koronaviru. Tato opatření včetně zavření škol, zákazu vycházení nebo povinného nošení roušek Češi ve velké míře podporují. Dokládá to několik výzkumů od různých agentur (například zde a zde).
Premiérovi se kroky vlády podařilo přetavit do podpory od lidí pro své hnutí. Podle sociologa Pavla Ranochy, který je jedním z tvůrců volebního modelu agentury Kantar CZ, dokázal Babiš vhodně přizpůsobovat své vystupování potřebám situace.
„Hnutí ANO v březnu nabývá na síle postupně. Zpočátku zřejmě čerpá z toho, že především premiér se snaží být hodně vidět, což se mu daří, a mediálně prodává svoji aktivitu. Postupem času však zřejmě zjišťuje, že