Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zaniknou kina? Skončíme u Netflixu a HBO? Budeme dokola sledovat Přátele? Jak virus změní zábavní průmysl

Foto: freestocks.org, Unsplash
Foto: freestocks.org, Unsplash

V Číně kina otevřeli a zase je zavřeli. Diváci se stále bojí viru. Nás může totéž čekat za pár měsíců.

Dva týdny po zavření většiny kin v Americe si začíná Hollywood pomalu připouštět, že pandemie natrvalo změní tvář zábavního průmyslu, a to i v tom případě, že rychle přejde.

Situace se už nikdy nevrátí do normálu, domnívá se v časopise Hollywood Reporter Rebecca Keeganová, která píše o tom, jak epidemie mění divácké návyky. Jako příklad uvádí příběh Američana, který by se však nelišil od zkušenosti diváka v Česku. Nazvěme ho Petr. Petr a jeho přítelkyně chtěli vyrazit do kina. Byl začátek března, multiplexy hrály nový hororový sci-fi film Neviditelný, na který je lákaly citylighty s tváří herečky Elisabeth Mossové.

Jenže než si domluvili rande, všechna kina zavřela a zrušila program. Petr nikdy nebyl fanouškem streamovacích služeb, ale nyní docenil, že americký film, který chtěli vidět, je dostupný i online přes službu Apple TV.

Petr si vypočítal, že 20 dolarů za „půjčení“ filmu na 48 hodin není mnoho peněz v porovnání s dvěma rezervacemi vstupenek do multiplexu, nemluvě o tom, že si mohou snímek prohlédnout v soukromí na svém gauči a odskočit si na záchod, aniž by jim utekl děj.

Petr možná přijde streamování na chuť a předplatí si Netflix. A když multiplexy za měsíc či dva znovu otevřou, možná už ani nebude mít chuť vyrazit do kina. Nebude muset cestovat, složitě parkovat, prodírat se davy v nákupním centru, stát ve frontě na lístky a přitom se po celou dobu stresovat, zda nepřijdou pozdě. Film si pustí doma.

Předpověď, že dnešní krize urychlí již rozjetou digitální streamovací revoluci, dosud jen zbrzděnou rozličnými překážkami, spojuje všechny prognózy, jak pandemie změní zábavní průmysl. Lidé budou pohodlnější a budou obsah sledovat online. Z uživatelského a krátkodobého hlediska to nevypadá jako problém, ale s většími obavami hledí do vzdálenější budoucnosti další články řetězce: producenti, distributoři a kina.

Spasí streaming Hollywood? Nebo se diváci do kin vrátí? Budou mít vůbec kam se vrátit? Kina dlouho bojují s digitálním pirátstvím i s nástupem Netflixu, tržby jim globálně dlouhodobě klesají. Nebude toto poslední úder, z něhož se už kina nestihnou vzpamatovat?

Neviditelný. Film, jaký svět (skoro) neviděl. Foto: Universal

Další vlna epidemie

Za normálních okolností by se v těchto týdnech právě rozjížděla letní blockbusterová sezona. Davy by chodily do kin na dobrodružné akční drama Mulan, devátý díl série Rychle a zběsile či na bondovku No Time to Die. Nyní se premiéry blockbusterů odložily, některé na podzim, některé až na jaro a další na neurčito.

Škody v případě, že budou kina zavřená do konce května, Hollywood vyčíslil na 17 miliard dolarů a nikdo si příliš nechce představovat, co by pro ně znamenalo, kdyby byla zavřená až do konce léta.

Stopku mají i filmové produkce. Kvůli epidemii přerušili natáčení druhého Avatara. Odložené je natáčení seriálu Pán prstenů, ke kterému se producenti možná již nevrátí. Hollywood zaměstnávající 150 tisíc lidí lobbuje o podporu u politiků, ale v situaci, kdy hrozí kolaps zdravotnictví, zaznívají hlasy, že zábavní průmysl nepatří mezi priority.

Že to kina nebudou mít jednoduché, až znovu otevřou, a že návrat k stabilní návštěvnosti nemusí být vůbec tak samozřejmý, jak si představujeme, se dnes ukazuje v Číně. V polovině března, tedy v době, kdy americká kina teprve začala zavírat v obavě před šířícím se virem, otevřelo po skončení karantény první čínské kino Xinjiang Golden Palm Cinema v západočínském městě Urumči. Rodičům s dětmi nabízeli volný vstup, ale nikdo nepřišel. Diváci se stále báli viru.

V dalších dnech otevřelo své brány dalších 600 až 700 čínských kin, která musela řešit problém, co promítat, když nemají žádné nové hollywoodské tituly. Nakonec se rozhodla, že budou hrát staré snímky, a koupila licence na komiksové Avengers či Inception. Zároveň úředníci v Pekingu rozhodli, že kina si mohou nechat celou výši vstupného (předtím se dělila s distributory).

Prvního května měla otevřít všechna kina v Číně. V pátek 27. března však přišel příkaz, že musí zavřít i ta už předtím otevřená. Důvod nikdo nevysvětlil, vláda se zřejmě bojí další vlny epidemie.

Celý svět streamuje

Není velkým překvapením, že při kolapsu kin se daří online službám, streamingu a prodeji videoher. Nikdo z velkých hráčů nechce přiznat, že by na epidemii profitoval, a Netflix tajnůstkářsky vlastní čísla nezveřejňuje. IndieWire uvádí, že HBO Now narostlo o 60 procent, a o něčem svědčí i nařízení Evropské komise, aby všechny online služby dočasně omezily přenosovou rychlost dat, aby internet nezkolaboval. Nápor je obrovský zvlášť po šesté hodině večer, kdy lidé většinou přicházejí z práce domů a pouští si seriály a filmy.

Největší hollywoodské studio Disney spouští v těchto dnech v Evropě svou novou streamovací službu Disney+, v květnu startuje HBO Max a čeká se, že oběma může pandemie pomoci v rozjezdu.

Z popela vstala aplikace Popcorn Time označována za „Netflix internetových pirátů“. Ta lidem umožňuje obsah pirátsky streamovat přes BitTorrent, a přestože byla zapomenuta, nyní je zpět s novým designem a populárnější než kdykoliv předtím.

Přestože se mnoho kultury a zábavy přesouvá na internet, nebylo by zcela správné označovat online služby za jednoznačné vítěze pandemické krize. A když si lidé namísto kina zapnou televizi, televizím budou velmi chybět například peníze ze sportovních přenosů a z přesunuté olympiády. Online služby navíc nejsou jen videotéky. Natáčejí vlastní seriály a filmy, a proto mají podobný problém, jaký má dnes Hollywood.

Předplatitelům nestačí pouštět pořád dokola staré části Přátel. Chtějí nové seriály, ale ty se také netočí. Netflix stopl natáčení nové série Stranger Things i Zaklínače. Štábům platí minimální mzdu a zřídil i fond na podporu ohrožených profesí v tvůrčích odvětvích.

Online Hollywood

Otázkou dne teď je, zda na vlnu streamingu naskočí i Hollywood. Proč kina neobejít a nenabídnout své produkty online?

Někteří z producentů již s tímto modelem experimentují. Tři filmy včetně sci-fi Neviditelný, které chtěl vidět také náš modelový divák Petr, přidalo do videotéky Apple TV hollywoodské studio Universal. Sony dá na streaming svůj snímek Bloodshot. Paramount jeden z filmů, které nyní nemohou mít kinopremiéru, odprodal Netflixu. Pokud se tento model osvědčí, budou další producenti tento příklad následovat.

Přinejmenším dva důvody však říkají, že je velmi naivní od streamingu očekávat, že nahradí kina a zachrání americký Hollywood před katastrofou. Streamování může dobře fungovat pro levné a středně drahé filmy, ale nevrátí producentům náklady na blockbuster, jehož natáčení stálo stamiliony dolarů, měl utržit miliardu a vidět ho musíte kvůli vizuálním efektům na velkém plátně.

U největších blockbusterů, a ty Hollywood živí, prostě není jiná možnost než počkat si na to, dokud kina znovu neotevřou. Příkladem je komiksová Wonder Woman 1984, jejíž premiéra se musela z června odsunout na konec léta.

Deprese prázdných kinosálů. Foto: Unsplash

Druhý důvod, proč streaming těžko spasí Hollywood, je už trochu složitější a souvisí s takzvanými „okny uvádění“.

Okna uvádění jsou ve filmovém průmyslu železným pravidlem, které život každého snímku rozděluje na časové úseky a určuje přesný rozvrh, v jakém smí být uváděn na rozličné kanály a platformy šíření tak, aby si každý článek řetězce v zábavním průmyslu ukrojil ze zisku svůj podíl.

Konkrétně: tři měsíce po premiéře smí být snímek uváděn pouze v kinech a nikde jinde. Pak je okno pro placené televizní kanály a služby VOD (video on demand), až po nich následuje vydání na DVD či jiném nosiči, pak je film nasazen do placených televizí a nakonec do těch volně dostupných. Celý tento proces může trvat i dva roky.

Respektování oken uvádění je pro všechny v byznysu posvátnou krávou a je velmi důležité pro ekosystém průmyslu. Díky tomuto pravidlu se kina nemusí bát, že přijdou o diváky, kteří by se na film dívali online. Tři měsíce mohou snímek exkluzivně uvádět na plátně.

Ve skutečnosti se však tento křehký systém rovnováhy začínal otřásat už dávno před nástupem epidemie. První úder mu zasadil nástup streamingu v uplynulém desetiletí. Okna uvádění překážela Netflixu, který nechtěl čekat dvanáct měsíců, než dostane nový film do videotéky. Nový obsah chtěl předplatitelům dát ihned online, proto začal natáčet vlastní seriály a filmy. Letos chtěl za původní obsah utratit 17 miliard dolarů.

Pro zbytek filmového průmyslu a zejména pro Hollywood však okna uvádění stále platila jako železný zákon. Nikdo nechtěl obcházet kina, na nichž jsou velká studia závislá. To se nyní mění.

Na rande do kina

Není proto tak těžké porozumět pobouření, které vzbudil Universal, když uvolnil na streaming horor Neviditelný. Fakticky tím vypustil džina z láhve. Neviditelný měl v kinech premiéru 5. března, a když ho studio dalo online, jeho okno v kinech tím zkrátilo z 90 na 21 dní. Pokud to udělalo, přestože vědělo, jaké protesty to vyvolá ve filmařské branži, může to být příznakem toho, že Hollywood je z pandemie zoufalý.

Proti kroku Universalu protestují sdružení amerických i evropských provozovatelů kin. Hollywood podle nich nemá právo řešit krátkodobý výpadek příjmů nebezpečným precedentem s dlouhodobými důsledky pro celý zábavní průmysl. Pokud se křehká rovnováha vychýlí příliš na stranu streamingu, kina mohou po otevření očekávat problémy.

Líbí se vám článek Deníku N? Pokud nechcete přijít o ty další, objednejte si do mailu některý z našich přehledů, které pravidelně posíláme. Vybrat si můžete na této stránce.

Jisté zatím je, že pandemie přinutí Hollywood experimentovat s digitálními kanály na šíření filmů. Ozývají se i hlasy optimistů, že se vše časem vrátí do normálu. Hollywood Reporter například cituje miliardáře a majitele týmu Dallas Mavericks Marka Cubana, podle kterého o kina nepřijdeme, protože naplňují základní lidské potřeby, které se nezmění.

„Lidé, kteří dlouho sedí doma, dostanou ponorkovou nemoc. Poradit jim, ať si pustí Netflix a odpočívají, nemůže být dlouhodobým řešením například pro 16leté, kteří chtějí jít ven na rande. Lidé se opět vrátí ke starým zvykům a začnou kinům důvěřovat.“

Zůstaňte v obraze a sledujte nejčerstvější informace kolem koronaviru na jednom místě.

Koronavirus

Odemčeno o koronaviru

Televize

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější