Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak Češi získali ukrajinského obra na přepravu respirátorů: zeptali se včas, pomohly i dobré vztahy s Kyjevem

Ukrajinský An-124 Ruslan patří k největším dopravním letounům na světě. Foto: Armáda ČR
Ukrajinský An-124 Ruslan patří k největším dopravním letounům na světě. Foto: Armáda ČR

Králem leteckého mostu z Číny do Česka je obří letoun Antonov An-124 Ruslan, a to tím spíš, že letouny společnosti SmartWings z ne zcela jasných důvodů Číňané dosud nevpustili do země. Ukrajina nyní jako jediná země poněkud narušuje obraz Číny jako poskytovatele i dopravce pomoci pro české zdravotnictví.

Vedle boje o urychlené dozásobení českého zdravotnictví ochrannými pomůckami, které zpomalí šíření koronaviru, běží i střet o to, kdo se v očích veřejnosti stane zachráncem republiky.

„Chtěl bych poděkovat Čínské lidové republice, která nám jako jediná země pomohla v dodávce těchto prostředků,“ řekl například včera večer s odkazem na nákup respirátorů, roušek a dalších prostředků – vysoko nad tržní cenou – prezident Miloš Zeman. Hlava státu se sympatiemi k autoritářské komunistické zemi, z níž se koronavirus rozšířil do světa, dlouhodobě netají.

Mezitím na Sibiři stojí letadla, která Češi vyslali pro zakoupený materiál a nemají povolení pokračovat do Číny. Ta zatím vyslala airbusy společnosti China Eastern, s nimiž se čeští vládní politici fotí v Praze.

Jediný, kdo poněkud nabourává obraz „výhradně čínské pomoci“, je Ukrajina. V Číně už je velkokapacitní letoun An-124 Ruslan, který si Češi pronajali od společnosti Antonov Airlines. Nebyl to nahodilý krok, NATO má využívání těchto letounů s Ukrajinci dojednané dlouhodobě. Mít vlastní velká dopravní letadla je totiž pro většinu států příliš drahé.

Jak se ukazuje, systém dobře funguje v nekrizovém období, kdy si členové paktu předem řádně pronajímají letové hodiny na dvojici antonovů usídlených v Lipsku, začne ale skřípat, jakmile se objeví rychlá poptávka. „V neděli jsme dostali požadavek na tuto přepravu od ministerstva vnitra, ihned jsme kontaktovali dopravce a v pondělí jsme dostali ‚slot‘. V ten den začaly volat se stejným požadavkem ostatní členské státy. Ale až do 22. dubna žádná další volná kapacita není,“ řekl Deníku N generál Štefan Muránský.

Tři lety

Armáda později uvedla, že v neděli vyletí další Čechy rezervovaný antonov z Lipska, v plánu je podle zjištění Deníku N ještě třetí let, který zatím nemá letový plán.

Roli v tom, že cenné letadlo získali na první, kriticky důležitý let právě Češi, sehrála podle informací Deníku N i ukrajinská ambasáda v Praze. Zásluhu na tom měly nadstandardní vztahy Kyjeva s Prahou, řekl redakci diplomatický zdroj. Nedávno navíc úspěšnou cestu na Ukrajinu podnikl premiér Andrej Babiš.

Jak takové operativní domlouvání cesty největšího sériově vyráběného letadla na světě vypadá? Podle šéfa armádní sekce logistiky Muránského vojáci v neděli

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Covid-19

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější