Když už seženeme ochranné pomůcky, nemáme je sami čím přivézt. Pro politiky ale nová letadla jsou
Komentář Jiřího Vojáčka: Česko se v těchto dnech zoufale snaží sehnat ochranné prostředky, které by zpomalily šíření nového typu koronaviru. Teď to vypadá, že se nějaké podařilo zakoupit v Číně, vyvstala ale otázka, jak je k nám dostat. Část jich má nakonec přivézt čínské letadlo, které normálně přepravuje turisty, další obří ukrajinský stroj An-124 Ruslan. Problémy se zajištěním přepravy životně důležitého materiálu připomněly řadu let trvající debaty o tom, zda má česká armáda mít ve své výzbroji větší transportní letoun.
Debaty o pořízení středních až těžších transportních letounů pro Armádu České republiky se vedou minimálně od roku 1994, kdy byl z výzbroje vyřazen sovětský letoun Antonov An-12. Dopravní letadlo, které se v našich zemích nechvalně proslavilo účastí na sovětské okupaci v roce 1968 a kterému se v Československu přezdívalo „Kotelna“ (podle černého dýmu, který produkovaly motory Ivčenko AI-20), armáda úspěšně provozovala od roku 1980.
Po jeho vyřazení zůstaly v provozu pouze menší stroje, z nichž nejvíce využívaným byl Antonov An-26, v roce 2010 vyměněný za španělské letouny CASA C-295, jejichž nákup prověřovala jak česká policie, tak Evropská komise.
Už v době nákupu těchto strojů část odborné veřejnosti upozorňovala, že jakkoli jde o vydařenou konstrukci, jedná se o letadlo malé nosnosti i doletu, které nedostačuje potřebám armády a České republiky obecně. Zatímco sovětský An-12 unese náklad o hmotnosti dvaceti tun, „CASA“ má nosnost ani ne poloviční i v případě, že se při nakládce přesáhnou všechny „papírové“ limity.
Důležité pak je i to, že zatímco sovětská „Kotelna“ byla schopna zmíněných dvacet tun převézt bez mezipřistání na vzdálenost 3600 kilometrů (tedy z Prahy do Moskvy a zpět), lehký španělský letoun svých maximálních 9700 kilogramů nákladu dopraví na vzdálenost maximálně 1333 kilometrů.
Jak je vidět na mapce, C-295 lze používat zejména na přepravu v rámci větší části Evropy. Pokud se něco převáží do Asie, Afriky, na Blízký východ nebo dále do východní Evropy, je nutné cestu naplánovat s logisticky a ekonomicky náročnými mezipřistáními v zahraničí, často mimo členské země Evropské unie. Nemluvě o tom, že dokonce i pouhé vrtulníky Mi-17 mají nosnost přes čtyři tuny (samozřejmě s menším doletem).
Na VIP letouny peníze jsou
Zatímco armáda tedy stále nemá stroj odpovídající potřebám strategické přepravy, nemálo peněz se investuje do letounů vládní letky.