Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Když už seženeme ochranné pomůcky, nemáme je sami čím přivézt. Pro politiky ale nová letadla jsou

Armáda bude nakupovat další letouny C-295 ve verzi W s mírně vyššími výkony. Ani ty však nezastanou roli plnohodnotného středního transportního letounu. Foto: AČR
Armáda bude nakupovat další letouny C-295 ve verzi W s mírně vyššími výkony. Ani ty však nezastanou roli plnohodnotného středního transportního letounu. Foto: AČR

Komentář Jiřího Vojáčka: Česko se v těchto dnech zoufale snaží sehnat ochranné prostředky, které by zpomalily šíření nového typu koronaviru. Teď to vypadá, že se nějaké podařilo zakoupit v Číně, vyvstala ale otázka, jak je k nám dostat. Část jich má nakonec přivézt čínské letadlo, které normálně přepravuje turisty, další obří ukrajinský stroj An-124 Ruslan. Problémy se zajištěním přepravy životně důležitého materiálu připomněly řadu let trvající debaty o tom, zda má česká armáda mít ve své výzbroji větší transportní letoun.

Debaty o pořízení středních až těžších transportních letounů pro Armádu České republiky se vedou minimálně od roku 1994, kdy byl z výzbroje vyřazen sovětský letoun Antonov An-12. Dopravní letadlo, které se v našich zemích nechvalně proslavilo účastí na sovětské okupaci v roce 1968 a kterému se v Československu přezdívalo „Kotelna“ (podle černého dýmu, který produkovaly motory Ivčenko AI-20), armáda úspěšně provozovala od roku 1980.

Po jeho vyřazení zůstaly v provozu pouze menší stroje, z nichž nejvíce využívaným byl Antonov An-26, v roce 2010 vyměněný za španělské letouny CASA C-295, jejichž nákup prověřovala jak česká policie, tak Evropská komise.

Už v době nákupu těchto strojů část odborné veřejnosti upozorňovala, že jakkoli jde o vydařenou konstrukci, jedná se o letadlo malé nosnosti i doletu, které nedostačuje potřebám armády a České republiky obecně. Zatímco sovětský An-12 unese náklad o hmotnosti dvaceti tun, „CASA“ má nosnost ani ne poloviční i v případě, že se při nakládce přesáhnou všechny „papírové“ limity.

Důležité pak je i to, že zatímco sovětská „Kotelna“ byla schopna zmíněných dvacet tun převézt bez mezipřistání na vzdálenost 3600 kilometrů (tedy z Prahy do Moskvy a zpět), lehký španělský letoun svých maximálních 9700 kilogramů nákladu dopraví na vzdálenost maximálně 1333 kilometrů.

Dolet jednotlivých typů transportních letadel s maximálním zatížením. Jak vidno, současné letouny „obhospodaří“ pouze Evropu.

Jak je vidět na mapce, C-295 lze používat zejména na přepravu v rámci větší části Evropy. Pokud se něco převáží do Asie, Afriky, na Blízký východ nebo dále do východní Evropy, je nutné cestu naplánovat s logisticky a ekonomicky náročnými mezipřistáními v zahraničí, často mimo členské země Evropské unie. Nemluvě o tom, že dokonce i pouhé vrtulníky Mi-17 mají nosnost přes čtyři tuny (samozřejmě s menším doletem).

Na VIP letouny peníze jsou

Zatímco armáda tedy stále nemá stroj odpovídající potřebám strategické přepravy, nemálo peněz se investuje do letounů vládní letky.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější