Deník N

Sandbergová versus Soros. Kampaně, lži a hodně miliard dolarů

<b>Sheryl Sandbergová</b>, COO společnosti Facebook. Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sheryl_Sandberg.jpg">Jolanda Flubacher</a>, World Economic Forum / Wikimedia Commons.
Sheryl Sandbergová, COO společnosti Facebook. Foto: Jolanda Flubacher, World Economic Forum / Wikimedia Commons.
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Facebook se brání kritice tak, že v nejlepším politickém stylu hledá špínu na své oponenty. Dělá to však neobratně a škodu zřejmě utrpí hlavně on sám.

Facebook letos nemá dobrý rok. Od jeho začátku je pod palbou kritiky: protože umožňuje politickou propagandu zahraničních subjektů a jejich vměšování do voleb v různých zemích, protože se neumí vypořádat s hate speech neboli projevy nenávisti, protože se s nimi vypořádává až příliš důkladně… V březnu vypukla aféra Cambridge Analytica, během níž si mnoho uživatelů uvědomilo, k čemu využívá sociální médium jejich osobní data a jak lze facebookové profily využít k manipulaci celou společností. Objektivně vzato to nebylo nic nového, ale poprvé se o tom začalo skutečně mluvit a přemýšlet. Akcie klesly, tehdy ještě dočasně.

Následoval vzestup, ale od července kurs znovu klesá. Investoři začali posuzovat Facebook jako mírně poškozené zboží a pozorněji sledovat jeho finanční výsledky, které ostatně opravdu nejsou tak skvělé, jak bývalo zvykem. Akcie se koncem července propadly o 19 % a z hodnoty firmy se přes noc vymazalo sto dvacet miliard dolarů. Dnes činí hodnota firmy 410 miliard USD – oproti 610 miliardám před čtyřmi měsíci. Ve stejném poměru zchudli všichni akcionáři.

Vývoj ceny akcií Facebooku od začátku roku 2017. Graf: Macrotrends

Soros v Davosu: Facebook škodí demokracii

Potíže však nastaly dřív, ještě v době, kdy název Cambridge Analytica nikomu nic neříkal. 25. ledna promluvil na Světovém ekonomickém fóru v Davosu investor George Soros. Dobrou polovinu své řeči věnoval kritice Facebooku a Googlu. Obě firmy podle něj přerostly v monopoly a brání inovacím. „Výjimečná ziskovost těchto firem je převážně důsledkem toho, že se vyhýbají odpovědnosti – a nákladům na ni – za obsah svých platforem,“ řekl mimo jiné.

Firmy (Google a Facebook) vydělávají tím, že vytěžují své prostředí. Těžební společnosti využívají přírodu; sociální média využívají společnost. To je obzvlášť hanebné, protože sociální média ovlivňují chování a smýšlení lidí, aniž by si to dotčení uvědomovali. To má dalekosáhlé negativní důsledky pro fungování demokracie, obzvlášť pro integritu voleb. (…) Tvrdí, že jen zprostředkovávají informace. Jejich téměř monopolní postavení z nich však dělá veřejnou službu. Proto by tyto firmy měly podléhat přísnější regulaci (…). – George Soros, Světové ekonomické fórum 2018

Krátce po tomto proslovu spadla hodnota Facebooku o 40 miliard dolarů. Bylo by lákavé přisoudit to Sorosově reputaci a vlivu, pravděpodobnější vysvětlení však spočívá v tom,

Sociální média

V tomto okamžiku nejčtenější