Deník N

Laibach transformuje korejskou totalitu do ironického popu

Obal nového alba Laibach.
Obal nového alba Laibach.

Slovinští retrogardisté Laibach prostřednictvím nového alba The Sound Of Music vzpomínají na své vystoupení v Severní Koreji v roce 2015. Jak už je u tohoto tělesa zvykem, činí tak prostřednictvím „zástupného“ symbolu.

Tím je v tomto případě stejnojmenný muzikál, v češtině známý jako Za zvuků hudby. Nečekejte tedy žádné ponuré industriální marše a hrozivá kázání. Spíše než na minulou vynikající desku Also Sprach Zarathustra navazují Laibach na „popové“ album Spectre, po hudební stránce. Po té ideové pak ještě mnohem více na sbírku Volk z roku 2006, což byla jejich reinterpretace státních hymen, jež se nesla v duchu motta „Pop music je pro ovce a my jsme pastýři, převlečení za vlky“. Jen pro upřesnění, název Volk bylo lze číst jednak německy, tedy jako „lid“, jednak slovinsky jako „vlk“.

Svébytné coververze patří už dlouho k jedním ze základních vyjadřovacích prostředků Laibach, přičemž jejich přístup znamená rozbít původní věc na prach a pak ji znovu sestavit a zasadit do zcela nového a nečekaného kontextu. Takto vizionářsky přistoupili například k rakouské odrhovačce Live Is Life kapely Opus, kterou přetvořili ve wagneriánský monolit Opus Dei (zpívanou v angličtině) a německy deklamovanou Leben heißt Leben. Podobně přistoupili ke skladbě One Vision z repertoáru Queen – v jejich podání jako Geburt einer Nation. Za zmínku stojí ještě deska Sympathy For The Devil, která nabízí osm svébytných pohledů na slavnou píseň Rolling Stones.

Vůdcův taneček

Na The Sound Of Music ukazují Laibach svou přívětivější tvář, ale jen na první pohled, samozřejmě. V jejich provedení není nic pouze černé, nebo bílé. Vše je součástí pečlivě promyšleného celku, v němž funguje každý detail. Počínaje obalem, kde zpěvák Milan Fras jako jakýsi totalitní

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější