Deník N

České děti se učí sovětskou verzi dějin, s jejich myslí se pak dá snáz manipulovat, varuje BIS

Kolorovaný snímek sovětského vítězství nad nacistickým Německem, zemí, která byla do roku 1941 hlavním sovětským spojencem. Učili vás ve škole o paktu Molotov-Ribbentrop? Foto: ČTK
Kolorovaný snímek sovětského vítězství nad nacistickým Německem, zemí, která byla do roku 1941 hlavním sovětským spojencem. Učili vás ve škole o paktu Molotov-Ribbentrop? Foto: ČTK

Jestliže je celá veřejná část výroční zprávy Bezpečnostní informační služby za rok 2017 nezvykle otevřená, v oblasti školství kontrarozvědka zašla nejspíš nejdál. Překvapila i ty, kteří před ruským vlivem v Česku varují.

Někteří učitelé místo známek své žáky hodnotí slovně. Jedno slovní hodnocení si nyní může přečíst i ministerstvo školství: „Moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin a proruským panslovanstvím je do jisté míry zasažena i výuka českého jazyka, respektive literatury (národní obrození),“ stojí v něm.

Jenže ho nevystavil učitel, ale česká kontrarozvědka – Bezpečnostní informační služba (BIS). To má svou váhu. Služba dodala ještě varovnou větu: „Sovětský svaz prohrál studenou válku, ale sovětskou propagandu nikdo neporazil a její kontinuální vliv nenarušil.“

Hodnocení je obsažené ve výroční zprávě, kterou BIS právě vydala. Zapadá do kontextu jiných výstupů, v nichž kontrarozvědka varuje před rostoucí ruskou hrozbou. Kritici mohou namítnout, že v tomto případě příliš paušalizuje a pomíjí případy dobré pedagogické praxe. Znamenat to ale může i to, že je BIS pokládá za vzácné a v celkovém kontextu nedůležité.

Kontrarozvědka se přitom dosud na pole školství nepouštěla – minimálně od roku 2008, kdy ruští vojáci vtrhli do Gruzie, se nikdy nevymezila proti tomu, jak a o čem se čeští žáci učí (archiv jejích výročních zpráv je zde).

Svým novým hodnocením překvapila například Bohumila Kartouse ze vzdělávací společnosti EDUin. „Takhle tvrdého konstatování bych se nedopustil,“ reagoval pro Deník N Kartous, který nedávno začal působit jako mluvčí komunity českých „elfů“. Ti se definují hlavně jako bojovníci proti prokremelským trollům, kteří ničí diskuse.

Také Magdalena Benešová ze společnosti Post Bellum, která na školách pořádá workshopy zaměřené na historii, je překvapená. „Zní to dost ostře a vážně. Takovou zkušenost s učiteli, se kterými spolupracujeme – a je jich kolem 500 – nemáme. Podle našich zkušeností se učitelé, kteří nevyhledávají nějaké inovativní metody, ať už z Post Bellum, ÚSTR nebo modernidejiny.cz, drží učebnic. A v nich jsme nějaké ideologické zabarvení směrem k sovětskému vidění světa nezaznamenali. Takže to spíš vyvrací tezi o ‚sovětské verzi‘,“ řekla Deníku N Benešová, vedoucí vzdělávacích programů Paměti národa.

Výroční zpráva kontrarozvědky se skládá ze dvou částí, ve veřejné se BIS obvykle vyjadřuje jen velmi obecně. K té detailnější a utajované mají přístup jen členové vlády, poslanci a senátoři v příslušných výborech a komisích a konkrétní části dostávají též úřady, kterých se týkají.

BIS vidí problém v národním obrození a panslovanském mýtu

Za ostrým hodnocením jsou podle mluvčího tajné služby Ladislava Štichy analýzy odborníků kontrarozvědky. „Vycházejí z toho, že složení a zaměření výuky historie se za posledních 50 let téměř nezměnilo. Neustále se klade důraz na starověk, středověk a vrcholy v podobě husitství a národního obrození,“ řekl Deníku N.

Analytici podle Štichy vyhodnocují právě období národního obrození a panslovanský mýtus jako jednu z věcí, kterými jsou děti na školách indoktrinovány. „Takto ovlivněná mysl

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější